Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Matkalla kohti luovaa käytännön toimintaa : Opiskelija- ja ammattilaistuotantojen väliset erot

Malinen, Matti (2013)

 
Avaa tiedosto
malinen_matti.pdf (419.1Kt)
Lataukset: 


Malinen, Matti
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons License
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420067
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni pohdin Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun teostuotannon suuntautumisvaihtoehdon merkitystä työelämän kannalta. Miten opiskelija- ja ammattilaistuotannot eroavat toisistaan? Mitä on ammattimaisuus?

Kertoessani oppimiskokemuksia niin opiskelija- kuin ammattilaistuotantojen parissa aion nostaa kaksi teosta ylitse muiden. Ensimmäinen on oppilastyönä valmistunut historiallinen dokumenttielokuva Arktiset tulet ja toinen on ammattilaistuotantona toteutunut Hyvä ihminen lyhytelokuva. Kertomalla reflektoiden omia oppimiskokemuksia näiden kahden tuotannon kautta, aion päätyä tilanteeseen, jossa joudun pohtimaan ammattimaisuutta niin oppilas- kuin ammattilaistuotannoissa. Keskeisimpiä käsitteitä ja tuotantoihin liittyviä ilmiöitä lähteytän alaan liittyvillä ulkomaisilla tuotannon hallitsemisen kirjoilla.

Vasta alalla työskennellessäni olen havainnut, mitä opinnot Kemi-Tornion ammattikorkeakoulussa ovat minulle merkinneet. Ne ovat johtaneet minua soveltamaan teoriaa käytännössä ja opettaneet analysoimaan tekemisiäni itsereflektion kautta. Teorian ja käytännön toimiessa hyvin Kemi-Tornion ammattikorkeakoulussa olisi oppilaitoksella mielestäni syytä keskittää huomiota oppilaiden motivaatioon toimia ammattimaisesti. Pelkkä tekeminen ja tuotantokaavan toistaminen eivät riitä, vaan siihen tarvitaan myös näkökulmaa ammattimaailmasta, jotta oppimisprosessi tekisi täyden kierroksen voidakseen alkaa uudelta pohjalta. Koululaitoksen tulisi myös pohtia kuinka oppilaat saataisiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa opintojaan keräämään kokemuksia ja vaikutteita ammattilaistuotannoista. Tällä hetkellä Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun viestinnän koulutusohjelman lakkauttaminen vie mieltä rakentavalta työ- ja koulumaailman kehitystoiminnalta, mutta se ei saa estää lakata ajattelemasta ammattimaisuutta, johon oppilaat ovat matkalla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste