Eka kerta : erään esikoisohjauksen anatomia
Eriksson, Silja (2013)
Eriksson, Silja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520163
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee esityksen ohjaamisprosessia esikoisohjaajan näkökulmasta. Työn tavoitteena on tuoda julki ensimmäiseen ohjaamiskertaan liittyviä ajatuksia, auttaa kirjoittajaa ymmärtämään omia toimintatapojaan sekä antaa lukijalle vinkkejä oman ohjauksen suunnitteluun.
Kirjoittaja ohjasi keväällä 2013 8x7+9 – hetkiä elämästä -teoksen, joka oli prosessikeskeinen ja osin ryhmälähtöinen esitys. Tämän esityksen valmistamisprosessi on keskiössä tutkittaessa esikoisohjaukseen liittyviä ennakkokäsityksiä sekä pelkoja. Kirjoittaja avaa kyseiseen produktioon luomaansa harjoitusmenetelmää sekä käsittelee ohjaajan kohtaamia haasteita ja niistä selviytymistä omakohtaisten kokemusten pohjalta.
Opinnäytetyö etenee kronologisesti aina esityksen alkusuunnittelusta harjoituskauden kautta kohti itse esityksiä ja loppupurkua. Jokaisen luvun alussa tuodaan esiin kysymyksiä, jotka mietityttivät kirjoittajaa ennen kutakin prosessin vaihetta. Näihin kysymyksiin opinnäytetyö pyrkii tarjoamaan ainakin osittaisia vastauksia.
Kirjoittaja pohtii omaa työskentelyään ja ohjaamistapaansa kriittisesti ja tarkastelee ohjausta prosessina. Opinnäytetyön kautta hän haluaa tuoda näkyväksi myös teatteri-ilmaisun ohjaajan näkökulmaa esityksen ohjaamiseen. Loppupäätelmissä koostetaan kirjoittajan omia oppimiskokemuksia niin ohjaamisesta kuin elämästäkin sekä summataan ajatuksia esityksen tekemisestä ajattelun jäsentämisen keinona.
Kirjoittaja ohjasi keväällä 2013 8x7+9 – hetkiä elämästä -teoksen, joka oli prosessikeskeinen ja osin ryhmälähtöinen esitys. Tämän esityksen valmistamisprosessi on keskiössä tutkittaessa esikoisohjaukseen liittyviä ennakkokäsityksiä sekä pelkoja. Kirjoittaja avaa kyseiseen produktioon luomaansa harjoitusmenetelmää sekä käsittelee ohjaajan kohtaamia haasteita ja niistä selviytymistä omakohtaisten kokemusten pohjalta.
Opinnäytetyö etenee kronologisesti aina esityksen alkusuunnittelusta harjoituskauden kautta kohti itse esityksiä ja loppupurkua. Jokaisen luvun alussa tuodaan esiin kysymyksiä, jotka mietityttivät kirjoittajaa ennen kutakin prosessin vaihetta. Näihin kysymyksiin opinnäytetyö pyrkii tarjoamaan ainakin osittaisia vastauksia.
Kirjoittaja pohtii omaa työskentelyään ja ohjaamistapaansa kriittisesti ja tarkastelee ohjausta prosessina. Opinnäytetyön kautta hän haluaa tuoda näkyväksi myös teatteri-ilmaisun ohjaajan näkökulmaa esityksen ohjaamiseen. Loppupäätelmissä koostetaan kirjoittajan omia oppimiskokemuksia niin ohjaamisesta kuin elämästäkin sekä summataan ajatuksia esityksen tekemisestä ajattelun jäsentämisen keinona.