Matkailun laatuohjelmien tunnettuus ja niiden vaikutus ostajan matkapäätöksessä
Metsävainio, Sari (2013)
Metsävainio, Sari
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520181
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toteutin Matkailun edistämiskeskuksen toimeksiantona. Selvityksen tarkoituksena oli kartoittaa matkailun toimialalla käytettävien laatuohjelmien tunnettuutta ja niiden vaikutusta matkapäätöksen tekemisessä. Tarkastelin aihetta matkailuyritysten kannalta, mikä sivuaa hyvin läheisesti myös yksittäisen kuluttajan näkökulmaa. Aiheen perimmäisinä kysymyksinä oli kartoittaa toimeksiantajan nimeämien laatuohjelmien tunteminen, kiinnostuneisuus, niihin osallistuminen, ja niistä saatavien sellaisten hyötyjen havainnollistaminen, joilla on merkitystä matkapäätökseen.
Teoriataustaa hankin laatutyöhön ja laatuohjelmiin liittyvistä kirjallisuudesta, julkaisuista ja internetlähteistä. Taustatietoa hahmottaessa paneuduin laatuohjelmien esittelyyn, laadun käsitteen sekä sen ominaisuuksien ja piirteiden selventämiseen.
Työmenetelmänä käytin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, missä perusjoukkona olivat matkailun laatuohjelmiin osallistuneet pien- ja keskisuuret matkailuyritykset. Kyselyn tein survey-tutkimuksella Webropolin kautta elo-syyskuussa 2013.
Selvityksen tuloksena laatuohjelmien tunnettuus oli yleisesti ottaen hyvä. Laatuohjelmia tiedettiin nimeltä, mutta sisältö jäi usealle vastaajalle epäselväksi. Laatuohjelmista ISO 9000 -laatuohjelma ja MEK:n Laatutonni olivat tunnetuimmat. Maaseutumatkailuun suunnattujen laatuohjelmien tunnettuus oli alueellisesti vaihtelevaa. Vastaajien mukaan laatuohjelmilla ei ole suurta vaikutusta matkapäätökseen. Laatuohjelmien näkyvyyttä pidettiin tärkeänä, mutta siitä saavutetun taloudellisen hyödyn katsottiin olevan riittämätöntä. Toisaalta selvityksestä saatiin tietoa laatuohjelmien konkreettisista hyödyistä yrityksille. Kuitenkin laatuohjelmat tunnustetaan hyvänä yritystoiminnan itsearviointi-työkaluna.
Teoriataustaa hankin laatutyöhön ja laatuohjelmiin liittyvistä kirjallisuudesta, julkaisuista ja internetlähteistä. Taustatietoa hahmottaessa paneuduin laatuohjelmien esittelyyn, laadun käsitteen sekä sen ominaisuuksien ja piirteiden selventämiseen.
Työmenetelmänä käytin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, missä perusjoukkona olivat matkailun laatuohjelmiin osallistuneet pien- ja keskisuuret matkailuyritykset. Kyselyn tein survey-tutkimuksella Webropolin kautta elo-syyskuussa 2013.
Selvityksen tuloksena laatuohjelmien tunnettuus oli yleisesti ottaen hyvä. Laatuohjelmia tiedettiin nimeltä, mutta sisältö jäi usealle vastaajalle epäselväksi. Laatuohjelmista ISO 9000 -laatuohjelma ja MEK:n Laatutonni olivat tunnetuimmat. Maaseutumatkailuun suunnattujen laatuohjelmien tunnettuus oli alueellisesti vaihtelevaa. Vastaajien mukaan laatuohjelmilla ei ole suurta vaikutusta matkapäätökseen. Laatuohjelmien näkyvyyttä pidettiin tärkeänä, mutta siitä saavutetun taloudellisen hyödyn katsottiin olevan riittämätöntä. Toisaalta selvityksestä saatiin tietoa laatuohjelmien konkreettisista hyödyistä yrityksille. Kuitenkin laatuohjelmat tunnustetaan hyvänä yritystoiminnan itsearviointi-työkaluna.