IMPLEMENTATION OF DQN® QUALITY HANDBOOK FOR A DMC COMPANY: Case Safartica
Pasma, Suvi (2013)
Pasma, Suvi
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520155
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli luoda ja jalkauttaa Destination Quality Net (DQN®) -laatukäsikirja toimeksiantaja Safartican toimintaan ja näin ollen parantaa yrityksen laadullisia toimintoja. Safartica on Destination Management Company -yritys joka tarjoaa ohjelma- ja majoituspalveluita Rovaniemen ja Ylläksen alueilla.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena opinnäytetyönä tarkoituksenaan selvittää miten DQN® -laatukäsikirja tulisi jalkauttaa toimeksiantajan yritykseen. Tutkimus koostuu kahdesta osasta: teoreettisesta osasta, jossa tarkastellaan käsitteitä laatu, laatujohtaminen, totaalinen laatujohtaminen ja DQN® -laatuohjelma, sekä toimeksiantajan henkilökunnalle suoritetuista puolistrukturoiduista teemahaastatteluista. Haastatteluiden tarkoitus oli ymmärtää mitä työntekijät ajattelevat laatuun liittyvistä asioista yrityksessä, DQN® -laatuohjelmasta, Laatutonni -sertifioinnista ja DQN® -laatukäsikirjasta, sekä ennen kaikkea saada mielikuva miten he haluaisivat laatukäsikirjan jalkautettavan heidän käyttöönsä.
Haastatteluista toteutettiin vertaileva analyysi käyttäen opinnäytetyön teoriaosuutta vertailukohteena. Tulokset osoittavat henkilöstön tarvitsevan yhteiset laatuohjeet, mutta myös heidän olevan valmiita laatukäsikirjan jalkauttamiseen. DQN® -laatukäsikirja luotiin ja jalkauttamisprosessi aloitettiin välittömästi yhdessä toimeksiantajan laatuvastaavan kanssa. Yrityksen esimiehet ja sittemmin muut yrityksen työntekijät perehdytettiin laatukäsikirjaan koulutusviikonlopun aikana. Jalkauttamisprosessi on alkanut hyvin ja ensimmäiset tulokset näkyvät talvisesongin 2013–2014 lopussa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena opinnäytetyönä tarkoituksenaan selvittää miten DQN® -laatukäsikirja tulisi jalkauttaa toimeksiantajan yritykseen. Tutkimus koostuu kahdesta osasta: teoreettisesta osasta, jossa tarkastellaan käsitteitä laatu, laatujohtaminen, totaalinen laatujohtaminen ja DQN® -laatuohjelma, sekä toimeksiantajan henkilökunnalle suoritetuista puolistrukturoiduista teemahaastatteluista. Haastatteluiden tarkoitus oli ymmärtää mitä työntekijät ajattelevat laatuun liittyvistä asioista yrityksessä, DQN® -laatuohjelmasta, Laatutonni -sertifioinnista ja DQN® -laatukäsikirjasta, sekä ennen kaikkea saada mielikuva miten he haluaisivat laatukäsikirjan jalkautettavan heidän käyttöönsä.
Haastatteluista toteutettiin vertaileva analyysi käyttäen opinnäytetyön teoriaosuutta vertailukohteena. Tulokset osoittavat henkilöstön tarvitsevan yhteiset laatuohjeet, mutta myös heidän olevan valmiita laatukäsikirjan jalkauttamiseen. DQN® -laatukäsikirja luotiin ja jalkauttamisprosessi aloitettiin välittömästi yhdessä toimeksiantajan laatuvastaavan kanssa. Yrityksen esimiehet ja sittemmin muut yrityksen työntekijät perehdytettiin laatukäsikirjaan koulutusviikonlopun aikana. Jalkauttamisprosessi on alkanut hyvin ja ensimmäiset tulokset näkyvät talvisesongin 2013–2014 lopussa.