Ostolaskuprosessin kehittäminen ostolaskujen sähköisen käsittelyn käyttöönotolla
Vellonen, Sanna (2013)
Vellonen, Sanna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013113019153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013113019153
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli kehittää toimeksiantajana toimineen YH-Itä-Savo Oy:n ostolaskuprosessia ottamalla käyttöön ostolaskujen sähköinen käsittely. Tavoitteena oli, että yrityksessä siirrytään paperisten ostolaskujen käsittelystä sähköiseen käsittelyyn ostolaskujen osalta vuoden 2013 alusta lähtien. Tavoitteeseen pääseminen edellytti uuden ohjelmaosion käyttöönoton sekä toimintatapojen muutoksen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen toimintatutkimus. Lokakuussa 2012 tehtiin tule-ville uuden ohjelmaosion käyttäjille lomakekysely, jonka tarkoituksena oli selvittää muun muassa sitä, miten tuttu aihe sähköinen ostolasku heille on ja miten tulevat käyttäjät suhtautuvat tulevaan muutokseen sekä ylipäänsä muutoksiin. Toukokuussa 2013 tehtiin toinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla käyttäjiä, joilla oli eniten kokemusta uudesta ohjelmaosiosta. Haastattelututkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten käyttäjät kokivat perehdyttämisen ja uuden ohjelmaosion käyttöönoton sekä pystyttiinkö ostolaskuprosessia kehittämään heidän mielestään onnistuneesti.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui sähköisestä taloushallinnosta ja verkkolaskusta. Sähköisen taloushallinnon osalta käsitellään tarkemmin sähköistä ostolaskua ja sen käsittelyprosessia. Teoriaosuu-dessa käsitellään myös prosesseja ja niiden kehittämistä.
Alkukyselyn tuloksien perusteella voidaan sanoa, että ostolaskuprosessin kehittäminen koettiin tarpeelli-seksi ja siihen suhtauduttiin positiivisesti. Sähköisen ostolaskujen käsittelyn eduista oltiin tietoisia jo en-nen käyttöönottoa. Haastattelututkimuksen tulokset osoittavat, että ostolaskuprosessin kehittäminen ostolaskujen sähköisen käsittelyn käyttöönotolla onnistui haastateltujen mielestä hyvin. Sähköisen käsit-telyn käyttöönotossa haastatellut näkivät paljon hyviä puolia, kuten sen, että laskujen käsittely koettiin paljon sujuvammaksi, helpommaksi ja nopeammaksi.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen toimintatutkimus. Lokakuussa 2012 tehtiin tule-ville uuden ohjelmaosion käyttäjille lomakekysely, jonka tarkoituksena oli selvittää muun muassa sitä, miten tuttu aihe sähköinen ostolasku heille on ja miten tulevat käyttäjät suhtautuvat tulevaan muutokseen sekä ylipäänsä muutoksiin. Toukokuussa 2013 tehtiin toinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla käyttäjiä, joilla oli eniten kokemusta uudesta ohjelmaosiosta. Haastattelututkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten käyttäjät kokivat perehdyttämisen ja uuden ohjelmaosion käyttöönoton sekä pystyttiinkö ostolaskuprosessia kehittämään heidän mielestään onnistuneesti.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui sähköisestä taloushallinnosta ja verkkolaskusta. Sähköisen taloushallinnon osalta käsitellään tarkemmin sähköistä ostolaskua ja sen käsittelyprosessia. Teoriaosuu-dessa käsitellään myös prosesseja ja niiden kehittämistä.
Alkukyselyn tuloksien perusteella voidaan sanoa, että ostolaskuprosessin kehittäminen koettiin tarpeelli-seksi ja siihen suhtauduttiin positiivisesti. Sähköisen ostolaskujen käsittelyn eduista oltiin tietoisia jo en-nen käyttöönottoa. Haastattelututkimuksen tulokset osoittavat, että ostolaskuprosessin kehittäminen ostolaskujen sähköisen käsittelyn käyttöönotolla onnistui haastateltujen mielestä hyvin. Sähköisen käsit-telyn käyttöönotossa haastatellut näkivät paljon hyviä puolia, kuten sen, että laskujen käsittely koettiin paljon sujuvammaksi, helpommaksi ja nopeammaksi.