Overview of the start up software sales and marketing processes : Case study SharpCloud Software Ltd.
Söderholm, Rina (2013)
Söderholm, Rina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319548
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli tehdä katsaus vasta-aloittaneen ohjelmistoyhtiön myynti- ja markkinointiprosessehin, ottaen huomioon ison ja pienen yrityksen erot. Tavoitteena oli määritellä asiakkuuksien hankinta, asiakkuuksienhallinta, myyntiprosessin vaiheet ja tehokkaimpien markkinointikanavien hallinta. Opinnäytetyön teoreettinen osuus liitetään työelämään kohdeyrityksen, SharpCloud Software Ltd., avulla markkinoinnin ja myynnin esimerkkejä hyväksi käyttäen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena ja aineisto kerättiin haastatteluiden avulla. Haastattelujen pääpainopiste oli opinnäytetyön teoreettista viitekehystä tukeva. Niissä huomioitiin vasta-aloittaneen ja suuren ohjelmistoja tarjoavan yrityksen myyntiin ja markkinointiin liittyvät erot. Lisäksi opinnäytetyössä hyödynnettiin aiempia tutkimuksia ohjelmisto- ja teknologiayhtiöiden markkinointikanavien tehokkuudesta.
Tulokset osoittivat asiakkuuksienhallinnan olevan avainasemassa niin uusien asiakkaiden hankintaa ajatellen kuin vanhojen asiakkuuksien säilyttämisessä. Lisäksi tutkimuksessa selvisi myyntiprosessin olevan suuremmissa hankinnoissa pitkä, jopa muutaman vuoden mittainen. Prosessiin sisältyi kokeilujaksoja ja konsultointipalveluita. Tehokkaimmaksi markkinointikanavaksi osoittautui internet, jonka etuja olivat kustannustehokkuus ja kohdeyleisön tavoitettavuus.
Tutkimus toteutettiin laadullisena ja aineisto kerättiin haastatteluiden avulla. Haastattelujen pääpainopiste oli opinnäytetyön teoreettista viitekehystä tukeva. Niissä huomioitiin vasta-aloittaneen ja suuren ohjelmistoja tarjoavan yrityksen myyntiin ja markkinointiin liittyvät erot. Lisäksi opinnäytetyössä hyödynnettiin aiempia tutkimuksia ohjelmisto- ja teknologiayhtiöiden markkinointikanavien tehokkuudesta.
Tulokset osoittivat asiakkuuksienhallinnan olevan avainasemassa niin uusien asiakkaiden hankintaa ajatellen kuin vanhojen asiakkuuksien säilyttämisessä. Lisäksi tutkimuksessa selvisi myyntiprosessin olevan suuremmissa hankinnoissa pitkä, jopa muutaman vuoden mittainen. Prosessiin sisältyi kokeilujaksoja ja konsultointipalveluita. Tehokkaimmaksi markkinointikanavaksi osoittautui internet, jonka etuja olivat kustannustehokkuus ja kohdeyleisön tavoitettavuus.