Omaleimaista nationalistisuutta : Ralph Vaughan Williams c-mollijousikvarteton näkökulmasta
Apajalahti, Kirsti (2013)
Apajalahti, Kirsti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520271
Tiivistelmä
Opinnäytetyö koskee englantilaista säveltäjää Ralph Vaughan Williamsia sekä hänen musiikkiaan. Työssä lähestytään säveltäjää erityisesti hänen varhaisteoksensa, c- mollijousikvarteton kautta. Opinnäytetyön yksi tarkoitus on tarjota tietoa Vaughan Williamsista, hänen sävellystyylistään ja elämästään suomeksi, sillä suurin osa säveltäjästä kirjoitetusta aineistosta on englanninkielistä. Työn toinen päämäärä on selvittää, kuinka säveltäjään ja hänen tyylinsä perehtyminen vaikuttaa teoksen harjoitusprosessiin ja esittämiseen. C-mollijousikvartetto toimii työn innoittajana, ja työ on laadittu ennen kaikkea sen näkökulmasta. Koska kvartetto kuuluu säveltäjän varhaisteoksiin, säveltäjän elämänvaiheista, inspiraationlähteistä ja vaikutteista kertovassa osuudessa on keskitytty nimenomaan säveltäjän varhaisvaiheisiin. Työ on suunnattu lähinnä musiikinopiskelijoille ja muille musiikkiin ja musiikin teoriaan jo perehtyneille.
Työssä analysoidaan c-mollijousikvartettoa, sen rakennetta, musiikillisia aiheita sekä harmonioita lähdeaineiston kautta. Kvarteton kaikki osat käydään läpi ja kerrotaan, mitä Vaughan Williamsin sävellystyylille ominaisia piirteitä niissä on
Monimuototyön liitteenä on konserttitaltiointi Vaughan Williamsin c-mollijousikvarteton ensimmäisestä osasta Keel-kvartetin soittamana. Äänite on Kuhmon kamarimusiikkikurssin oppilaskonsertista kesältä 2013, ja opinnäytetyönlaatija soittaa kvarteton ykkösviulun osuuden. Työhön on valittu kvarteton ensimmäinen osa, sillä siinä tulee parhaiten esille Vaughan Williamsin tyypillinen sävelkieli.
Työn loppupohdinnassa käydään läpi prosessin tuloksia. Opinnäytetyö vahvistaa käsitystä teosanalyysin suuresta merkityksestä harjoitusprosessiin ja lopputulokseen. Perehtyminen säveltäjän elämään ja vaikutteisiin antaa tunteen, että soittaja pääsee lähemmäksi säveltäjän ajatusmaailmaa. Teoksen työstäminen tuntuu mielekkäämmältä, kun säveltäjän musiikillisia ratkaisuja ymmärtää paremmin. Lisäksi säveltäjään ja teokseen perehtyminen auttaa artikulaatiomerkintöjen tulkitsemisessa ja fraasien ymmärtämisessä. Opinnäytetyössä havaitaan, että monet hankalilta tuntuvat paikat teoksessa selkeytyvät perehtyessä teoksen ja säveltäjän taustaan.
Työssä analysoidaan c-mollijousikvartettoa, sen rakennetta, musiikillisia aiheita sekä harmonioita lähdeaineiston kautta. Kvarteton kaikki osat käydään läpi ja kerrotaan, mitä Vaughan Williamsin sävellystyylille ominaisia piirteitä niissä on
Monimuototyön liitteenä on konserttitaltiointi Vaughan Williamsin c-mollijousikvarteton ensimmäisestä osasta Keel-kvartetin soittamana. Äänite on Kuhmon kamarimusiikkikurssin oppilaskonsertista kesältä 2013, ja opinnäytetyönlaatija soittaa kvarteton ykkösviulun osuuden. Työhön on valittu kvarteton ensimmäinen osa, sillä siinä tulee parhaiten esille Vaughan Williamsin tyypillinen sävelkieli.
Työn loppupohdinnassa käydään läpi prosessin tuloksia. Opinnäytetyö vahvistaa käsitystä teosanalyysin suuresta merkityksestä harjoitusprosessiin ja lopputulokseen. Perehtyminen säveltäjän elämään ja vaikutteisiin antaa tunteen, että soittaja pääsee lähemmäksi säveltäjän ajatusmaailmaa. Teoksen työstäminen tuntuu mielekkäämmältä, kun säveltäjän musiikillisia ratkaisuja ymmärtää paremmin. Lisäksi säveltäjään ja teokseen perehtyminen auttaa artikulaatiomerkintöjen tulkitsemisessa ja fraasien ymmärtämisessä. Opinnäytetyössä havaitaan, että monet hankalilta tuntuvat paikat teoksessa selkeytyvät perehtyessä teoksen ja säveltäjän taustaan.