Yrityksen verkkomarkkinointi : Case: WebAula.fi
Nyqvist, Ossi (2013)
Nyqvist, Ossi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520279
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee aihetta verkkomarkkinointi sen kaikissa moderneissa ilmentymismuodoissaan. Koska internet ja siellä toimivat mediat ovat tällä hetkellä ainoita aidosti kasvavia markkinointiväyliä, ovat yritykset erityisen kiinnostuneita niiden mahdollisuuksista. Näkyvyyden ja brändin kasvattamisen keinot internetissä eivät ole kuitenkaan itsestäänselvyyksiä. Tässä opinnäytteessä keskitytään internetnäkyvyyden lisäämiseen mahdollisimman monella keinolla, ja toisaalta seurataan myös kääntyykö saatu huomio yrityksen tulokseksi eli liikevaihdoksi.
Opinnäytetyössä tutkitaan niitä tapoja, joilla voidaan luoda trafiikkia kohdeyrityksen WebAula.fi kotisivuille, ja/tai puhtaasti lisätä yrityksen brändin tunnettavuutta. Näitä keinoja ovat mm. hakukoneoptimointi, laadukkaan video, kuva- ja tekstisisällön luominen internetissä, sosiaalisen median kampanjointi, blogittaminen, mainostaminen ja hakusanojen ostaminen. Kaikki nämä keinot ovat kuitenkin turhia, jos itse sisältö ei ole kiinnostavaa tai asiakasta osallistavaa, joten opinnäytetyössä perehdytään myös siihen, minkälaista sisältöä verkkomarkkinoinnissa kannattaa julkaista.
Verkkomarkkinointia toteutetaan WebAula.fi verkkopalveluyritykselle. Yritys toteuttaa pääasiassa kotisivuja yrityksille. Vaikka yrityksen toiminta-alue ei välttämättä kosketa suuria yleisöjä, on sille ehdottoman tärkeää olla esillä edukseen juurikin sen omalla pelikentällä eli verkossa.
Verkossa tapahtuva markkinointi on luonteeltaan hyvin erilaista perinteiseen markkinointiin verraten. Realiaikainen reagointi ja suorat asiakaskontaktit alati muuttuvassa sosiaalisen median ympäristöissä asettavat yrityksille suuria haasteita pysyä mukana markkinoinnin uusimmissa trendeissä. Toisaalta internetin villin lännen muuttuva ympäristö antaa ennenäkemättömän mahdollisuuden luoda uusia konsepteja myös itse.
Opinnäytetyössä tutkitaan niitä tapoja, joilla voidaan luoda trafiikkia kohdeyrityksen WebAula.fi kotisivuille, ja/tai puhtaasti lisätä yrityksen brändin tunnettavuutta. Näitä keinoja ovat mm. hakukoneoptimointi, laadukkaan video, kuva- ja tekstisisällön luominen internetissä, sosiaalisen median kampanjointi, blogittaminen, mainostaminen ja hakusanojen ostaminen. Kaikki nämä keinot ovat kuitenkin turhia, jos itse sisältö ei ole kiinnostavaa tai asiakasta osallistavaa, joten opinnäytetyössä perehdytään myös siihen, minkälaista sisältöä verkkomarkkinoinnissa kannattaa julkaista.
Verkkomarkkinointia toteutetaan WebAula.fi verkkopalveluyritykselle. Yritys toteuttaa pääasiassa kotisivuja yrityksille. Vaikka yrityksen toiminta-alue ei välttämättä kosketa suuria yleisöjä, on sille ehdottoman tärkeää olla esillä edukseen juurikin sen omalla pelikentällä eli verkossa.
Verkossa tapahtuva markkinointi on luonteeltaan hyvin erilaista perinteiseen markkinointiin verraten. Realiaikainen reagointi ja suorat asiakaskontaktit alati muuttuvassa sosiaalisen median ympäristöissä asettavat yrityksille suuria haasteita pysyä mukana markkinoinnin uusimmissa trendeissä. Toisaalta internetin villin lännen muuttuva ympäristö antaa ennenäkemättömän mahdollisuuden luoda uusia konsepteja myös itse.