”Pietäänkö me Halloween juhlat?” : Toteutuuko toiminnassani lapsilähtöisyys ja osallisuus
Luokkala, Tiina (2013)
Luokkala, Tiina
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920449
Tiivistelmä
Opinnäytetyönkuvaus: Opinnäytetyön aihe ja idea nousi koulutusohjelman opinnoista sekä työelämän kokemuksista. Aihe syntyi kiinnostuksesta lapsilähtöisyyteen ja osallisuuteen. Opinnäytetyöni oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena oli tutkia, miten voimauttava valokuvaus ja sadutus menetelmää hyödyntämällä saadaan lapsen ääni kuuluviin varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli havainnoida ja analysoida mahdollistaako oma toimintani ja käyttämäni menetelmät lapsilähtöisen toiminnan ja lasten osallisuuden.
Toteutin opinnäytetyöni yhdessä Kemin päiväkodissa syksyllä 2013, viikoilla 43-45. Toimintaani osallistui 13 5-vuotiasta lasta. Toteutuksessa hyödynsin myös pienryhmä ja kahden keskeisiä tilanteita. Järjestin päiväkodilla lasten ideoimat Halloween juhlat.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Teoriassa kuvasin sosiaalipedagogiikkaa ja varhaiskasvatusta. Niiden pohjalta nostin merkityksellisimmiksi käsitteiksi lapsilähtöisyyden ja osallisuuden, joita käsittelin työssäni. Kuvasin myös menetelmiä voimauttava valokuvaus ja sadutus. Teoriat olivat havainnoinnin ja analysoinnin pohjana.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyöni oli toiminnallinen ja sen tutkimusote oli laadullinen kehittämistyö. Tutkimuskysymykseni: Miten suunnittelemani toiminnan avulla pystyn mahdollistamaan lapsen osallisuuden ja huomioimaan lapsilähtöisen toiminnan sekä lapsen äänen kuulemisen? Toimintani ja raportointini toteuttivat spiraalimallia, jolloin koko prosessin ajan pohdin ja reflektoin toimintaani ja havaintojani suhteessa teoriaan. Toiminnallisen osuuden aikana dokumentoin lasten tekemiä satuja ja täytin päiväkirjaa. Käytin muutamia lainauksia työssäni.
Keskeiset tutkimustulokset ja johtopäätökset: Toimintani ja käyttämäni menetelmät mahdollistivat lapsilähtöisyyden ja osallisuuden toteutumisen. Koin, että käyttämäni menetelmät: sadutus ja voimauttava valokuvaus, soveltuivat työkaluiksi varhaiskasvatukseen lisäämään lasten yksilöllistä huomiointia ja kohtaamista arjessa.
Toteutin opinnäytetyöni yhdessä Kemin päiväkodissa syksyllä 2013, viikoilla 43-45. Toimintaani osallistui 13 5-vuotiasta lasta. Toteutuksessa hyödynsin myös pienryhmä ja kahden keskeisiä tilanteita. Järjestin päiväkodilla lasten ideoimat Halloween juhlat.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Teoriassa kuvasin sosiaalipedagogiikkaa ja varhaiskasvatusta. Niiden pohjalta nostin merkityksellisimmiksi käsitteiksi lapsilähtöisyyden ja osallisuuden, joita käsittelin työssäni. Kuvasin myös menetelmiä voimauttava valokuvaus ja sadutus. Teoriat olivat havainnoinnin ja analysoinnin pohjana.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyöni oli toiminnallinen ja sen tutkimusote oli laadullinen kehittämistyö. Tutkimuskysymykseni: Miten suunnittelemani toiminnan avulla pystyn mahdollistamaan lapsen osallisuuden ja huomioimaan lapsilähtöisen toiminnan sekä lapsen äänen kuulemisen? Toimintani ja raportointini toteuttivat spiraalimallia, jolloin koko prosessin ajan pohdin ja reflektoin toimintaani ja havaintojani suhteessa teoriaan. Toiminnallisen osuuden aikana dokumentoin lasten tekemiä satuja ja täytin päiväkirjaa. Käytin muutamia lainauksia työssäni.
Keskeiset tutkimustulokset ja johtopäätökset: Toimintani ja käyttämäni menetelmät mahdollistivat lapsilähtöisyyden ja osallisuuden toteutumisen. Koin, että käyttämäni menetelmät: sadutus ja voimauttava valokuvaus, soveltuivat työkaluiksi varhaiskasvatukseen lisäämään lasten yksilöllistä huomiointia ja kohtaamista arjessa.