Markkinointiviestintäsuunnitelma kotityöpalveluyritykselle
Veikanmaa, Katja (2013)
Veikanmaa, Katja
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920471
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii oululainen kotityöpalvelualan yritys, jonka nimeä ei toimeksiantajan toivomuksesta julkaista. Opinnäytetyön tavoite lähti muotoutumaan yrityksen tarpeesta kehittää markkinointiviestintäänsä, jolloin työn tavoitteeksi asetettiin kustannustehokkaan markkinointiviestintäsuunnitelman laatiminen vuodelle 2014. Työ on rajattu koskemaan ainoastaan yrityksen ulkoista markkinointiviestintää yrityksen toiminnan kehitystarpeiden mukaisesti. Lisäksi työn rajaus on muodostunut markkinointiviestintäsuunnitelman kohderyhmien asettamisen kautta. Kohderyhmiä ovat pääpiirteissään Oulun talousalueella asuvat lapsiperheet sekä nuoret yksinasuvat miehet.
Opinnäytetyön rakenne koostuu teoreettisesta viitekehyksestä sekä lähtökohta-analyyseista. Tutkimuksen teoreettisen osuuden muodostamisessa käytetään pöytälaatikkotutkimusta, jonka aineistona markkinointi- ja kotityöpalvelualan kirjallisuutta sekä aiempia tutkimuksia. Näiden avulla käsitellään markkinointiviestinnän yleisimpiä termejä, markkinointiviestinnän prosessia sekä käytettäviä lähtökohta-analyyseja teoreettiselta kannalta. Teoreettisen viitekehyksen tarkoituksena on toimia myös ohjeistuksena yritykselle tämän toteuttaessa markkinointiviestintäänsä lähitulevaisuudessa. Niin ikään käytettäviä lähtökohta-analyyseja ovat yritys-, markkina-, asiakas- ja kilpailuanalyysi. Yritysanalyysissa selvitetään yrityksen lähtökohdat markkinointiviestinnän suunnittelua ja sen toteuttamista varten. Analyysin aineistona on käytetty yrityksen omasta toiminnastaan tuottamia materiaaleja sekä yrittäjän kanssa käytyjä keskusteluja ajankohtaisimman tiedon keräämiseksi. Niin ikään markkina- ja asiakasanalyysi keskittyy selvittämään kotityöpalvelualaan ja sen ostoprosessiin vaikuttavia tekijöitä sekä tutkittu kohderyhmiksi asetettujen asiakassegmenttien luonnetta ja näiden ostokäyttäytymistä tavoitettavuuden mahdollistamiseksi. Kilpailuanalyysi sen sijaan keskittyy enimmäkseen alan kilpailijoiden markkinointiviestinnän tarkastelemiseen.
Tutkimuksen tuloksena luodaan pienen yrityksen resurssein toteutettavissa oleva perusteltu markkinointiviestintäsuunnitelma asetettujen tavoitteiden ja kohderyhmien tavoittamiseksi. Suunnitelmassa valitaan käytettävät viestinnän keinot ja esitetään vaadittava budjetti sekä toimenpiteitä konkretisoiva aikataulu. Markkinointiviestintäsuunnitelman tavoitteena ei ole ainoastaan asiakashankinta, vaan pikemminkin yrityksen tunnettuuden lisääminen markkinoilla sekä Oulun alueen runsaaseen kilpailuun vastaaminen markkinointiviestinnän keinoin.
Opinnäytetyön rakenne koostuu teoreettisesta viitekehyksestä sekä lähtökohta-analyyseista. Tutkimuksen teoreettisen osuuden muodostamisessa käytetään pöytälaatikkotutkimusta, jonka aineistona markkinointi- ja kotityöpalvelualan kirjallisuutta sekä aiempia tutkimuksia. Näiden avulla käsitellään markkinointiviestinnän yleisimpiä termejä, markkinointiviestinnän prosessia sekä käytettäviä lähtökohta-analyyseja teoreettiselta kannalta. Teoreettisen viitekehyksen tarkoituksena on toimia myös ohjeistuksena yritykselle tämän toteuttaessa markkinointiviestintäänsä lähitulevaisuudessa. Niin ikään käytettäviä lähtökohta-analyyseja ovat yritys-, markkina-, asiakas- ja kilpailuanalyysi. Yritysanalyysissa selvitetään yrityksen lähtökohdat markkinointiviestinnän suunnittelua ja sen toteuttamista varten. Analyysin aineistona on käytetty yrityksen omasta toiminnastaan tuottamia materiaaleja sekä yrittäjän kanssa käytyjä keskusteluja ajankohtaisimman tiedon keräämiseksi. Niin ikään markkina- ja asiakasanalyysi keskittyy selvittämään kotityöpalvelualaan ja sen ostoprosessiin vaikuttavia tekijöitä sekä tutkittu kohderyhmiksi asetettujen asiakassegmenttien luonnetta ja näiden ostokäyttäytymistä tavoitettavuuden mahdollistamiseksi. Kilpailuanalyysi sen sijaan keskittyy enimmäkseen alan kilpailijoiden markkinointiviestinnän tarkastelemiseen.
Tutkimuksen tuloksena luodaan pienen yrityksen resurssein toteutettavissa oleva perusteltu markkinointiviestintäsuunnitelma asetettujen tavoitteiden ja kohderyhmien tavoittamiseksi. Suunnitelmassa valitaan käytettävät viestinnän keinot ja esitetään vaadittava budjetti sekä toimenpiteitä konkretisoiva aikataulu. Markkinointiviestintäsuunnitelman tavoitteena ei ole ainoastaan asiakashankinta, vaan pikemminkin yrityksen tunnettuuden lisääminen markkinoilla sekä Oulun alueen runsaaseen kilpailuun vastaaminen markkinointiviestinnän keinoin.