Venäjän vientiselvitys Polar Metalli Oy:lle
Kotkansalo, Neea (2013)
Kotkansalo, Neea
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920601
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on Venäjän vientiselvitys case-yritykselle. Sen tavoitteena on luoda Polar Metalli Oy:lle tarpeeksi laaja, mutta tiivis tietopaketti Venäjän vientiin liittyen. Päätutkimuskysymys tässä opinnäytetyössä on: Mitä case-yrityksen tulisi ottaa huomioon lähtiessään itse viemään tuotteitaan Venäjän markkinoille? Opinnäytetyössä keskityttiin tullin, valuuttaerojen ja asiakirjojen tuomiin seikkoihin, jotka täytyy ottaa Suomesta Venäjälle viennissä huomioon. Opinnäytetyön toimeksiantaja ja case-yritys on Polar Metalli Oy, joka tarvittaessa voi hyödyntää vientiselvityksen tietoja päättäessään, lähteekö yritys itse viemään valmistamiaan tuotteita Venäjän markkinoille.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee Venäjää markkina-alueena sekä Venäjälle tullaukseen liittyviä asiakirjoja. Grillilaitemarkkinoita koskeviin tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia tutkimalla grillilaitteita ja -kotia valmistavia yrityksiä Moskovan alueelta. Empiriaosa on tehty internetlähteistä hankittujen sekundääristen markkinatietojen avulla.
Opinnäytetyössä päädyttiin kvalitatiiviseen eli laadulliseen case-selvitykseen, koska siinä tuodaan ja avataan jo olemassa olevia teorioita ja malleja yrityksen ulkomaan viennin avuksi. Tietoa lähdettiin hakemaan haastattelemalla case-yrityksen toimitusjohtajaa sekä myyntipäällikköä. Heidän kokemuksensa ja tavat toimia yrityksen nykyisessä Venäjälle viennissä loivat pohjan selvitykselle. Vientiselvityksen tuloksena saatiin toteutettua tietopaketti toimeksiantajalle.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee Venäjää markkina-alueena sekä Venäjälle tullaukseen liittyviä asiakirjoja. Grillilaitemarkkinoita koskeviin tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia tutkimalla grillilaitteita ja -kotia valmistavia yrityksiä Moskovan alueelta. Empiriaosa on tehty internetlähteistä hankittujen sekundääristen markkinatietojen avulla.
Opinnäytetyössä päädyttiin kvalitatiiviseen eli laadulliseen case-selvitykseen, koska siinä tuodaan ja avataan jo olemassa olevia teorioita ja malleja yrityksen ulkomaan viennin avuksi. Tietoa lähdettiin hakemaan haastattelemalla case-yrityksen toimitusjohtajaa sekä myyntipäällikköä. Heidän kokemuksensa ja tavat toimia yrityksen nykyisessä Venäjälle viennissä loivat pohjan selvitykselle. Vientiselvityksen tuloksena saatiin toteutettua tietopaketti toimeksiantajalle.