Aktiviteettipaketti maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kielen kehityksen tueksi
Niemeläinen, Mira; Kuittinen, Kiia (2013)
Niemeläinen, Mira
Kuittinen, Kiia
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818842
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli koota erään mikkeliläisen päiväkodin maahanmuuttajataustaisille lapsille suunnattu suomen kielen oppimista edistävä kokonaisuus. Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena syntyi kielen kehitystä tukeva aktiviteettipaketti. Aktiviteettipaketti käsittää 12 kansiota, joiden aiheet ovat suoraan lasten arkielämästä tai muuten heille tarpeellisia. Eri aihepiireihin on koottu erilaisia aktiviteetteja, kuten leikkejä, lauluja, pelejä ja taiteellista ilmaisua vaativia tehtäviä, jotka tukevat kielenkehityksen lisäksi myös muita kehityksen osa-alueita. Paketista tuli innostava ja monipuolinen kokonaisuus, joka kehitti lasten sanavarastoa. Pakettia voidaan käyttää sekä lasten että aikuisten kanssa suomen kielen tasosta riippumatta.
Maahanmuuttajataustaisten lasten määrä päiväkodeissa kasvaa yhtä nopeasti kuin maahanmuuttajien määrä Suomessa. Tämän vuoksi päiväkotien tulee kiinnittää huomiota entistä enemmän toimintansa suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Erityisesti maahanmuuttajataustaisten lasten kielenkehitys ja sen tukeminen vaativat yhä enemmän huomiota. Suomen kielen oppiminen edistää lasten muuta oppimista ja auttaa osaltaan sopeutumaan uuteen ympäristöön ja kulttuuriin. Avainasemassa lasten suomen kielen oppimiselle ovat päivähoidon työntekijöiden omat asenteet ja ymmärrys toisia kulttuureita kohtaan.
Opinnäytetyössämme tarkastelimme monikulttuurista työtä ja varhaiskasvatusta. Varhaiskasvatuksessa keskityimme lapsen hyvinvointiin, päivähoidon tehtäviin sekä siihen, mitä hyvältä kasvattajalta vaaditaan. Monikulttuurisuuden levittäytyessä yhä pienempiin kuntiin nousi ajankohtaiseksi aiheeksi tutkia kulttuurien leviämisen vaikutusta myös päiväkodeissa. Maahanmuuttajien ja maahanmuuttajataustaisten lasten määrän lisääntyessä myös tarve S2-opetukselle kasvaa. S2-opetuksella tarkoitetaan suomen kielen opiskelua toisena kieltä. Päiväkodilla, jolle teimme aktiviteettipaketin, ei juurikaan ollut aiempaa kokemusta maahanmuuttajalapsista eikä näin ollen myöskään tarpeeksi materiaaleja S2-opetukseen. Tämän vuoksi aktiviteettipakettimme tuli heille tarpeeseen.
Menetelminä opinnäytetyöprosessissamme käytimme havainnointia ja kyselylomaketta.
Maahanmuuttajataustaisten lasten määrä päiväkodeissa kasvaa yhtä nopeasti kuin maahanmuuttajien määrä Suomessa. Tämän vuoksi päiväkotien tulee kiinnittää huomiota entistä enemmän toimintansa suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Erityisesti maahanmuuttajataustaisten lasten kielenkehitys ja sen tukeminen vaativat yhä enemmän huomiota. Suomen kielen oppiminen edistää lasten muuta oppimista ja auttaa osaltaan sopeutumaan uuteen ympäristöön ja kulttuuriin. Avainasemassa lasten suomen kielen oppimiselle ovat päivähoidon työntekijöiden omat asenteet ja ymmärrys toisia kulttuureita kohtaan.
Opinnäytetyössämme tarkastelimme monikulttuurista työtä ja varhaiskasvatusta. Varhaiskasvatuksessa keskityimme lapsen hyvinvointiin, päivähoidon tehtäviin sekä siihen, mitä hyvältä kasvattajalta vaaditaan. Monikulttuurisuuden levittäytyessä yhä pienempiin kuntiin nousi ajankohtaiseksi aiheeksi tutkia kulttuurien leviämisen vaikutusta myös päiväkodeissa. Maahanmuuttajien ja maahanmuuttajataustaisten lasten määrän lisääntyessä myös tarve S2-opetukselle kasvaa. S2-opetuksella tarkoitetaan suomen kielen opiskelua toisena kieltä. Päiväkodilla, jolle teimme aktiviteettipaketin, ei juurikaan ollut aiempaa kokemusta maahanmuuttajalapsista eikä näin ollen myöskään tarpeeksi materiaaleja S2-opetukseen. Tämän vuoksi aktiviteettipakettimme tuli heille tarpeeseen.
Menetelminä opinnäytetyöprosessissamme käytimme havainnointia ja kyselylomaketta.