Markkinatutkimus personal training -palvelutarjonnan aloittamiseksi Kuntokeskus Pyramidissa
Aska, Nita (2013)
Aska, Nita
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120820
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin Kuntokeskus Pyramidin asiakkaiden kiinnostusta personal tarining -palveluun sekä valmennettavien kokemuksia palvelusta. Tarkoituksena oli saada pohjaa personal training -palveluiden aloittamiseksi Kuntokeskus Pyramidissa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselylomaketta ja haastattelua. Kysely toteutettiin Kuntokeskus Pyramidin asiakkaille keväällä 2013 ja haastattelut kevään ja kesän 2013 aikana satunnaisille henkilöille, joilla oli kokemusta personal training -palvelusta. Kyselylomakkeeseen vastasi yhteensä 100 henkilöä, joista naisia oli 79 ja miehiä 21. Haastatteluun osallistui 18 henkilöä, joista naisia oli 16 ja miehiä kaksi.
Kyselyn tulosten perusteella Kuntokeskus Pyramidin asiakkaat ovat kiinnostuneita personal training -palveluista ja 85 % olisi valmis sitoutumaan palveluun. Suosituin syy personal trainerin palkkaamiselle on naisilla kiinteytyminen ja miehillä lihasmassan kasvu. Kyselylomakkeen tulokset osoittivat, että kolme tärkeintä personal trainerin ominaisuutta ovat pt-koulutus, urheilutausta ja aikaisempi ohjauskokemus. Haastatteluiden perusteella kolme tärkeintä syytä palkata valmentaja on halu henkilökohtaiseen ohjaukseen, tuottaa kehitystä ja saada joku motivoimaan. Kaikkien haastateltavien henkilöiden valmennus on sisältänyt vähintään harjoitusohjelman, uusien liikkeiden läpikäynnin ja yhteydenpidon vähintään kerran viikossa. Kahta lukuun ottamatta kaikki ovat olleet tyytyväisiä saamaansa palveluun sillä perusteella, että valmentaja perustelee, kuuntelee, on läsnä ja kannustaa. Asiakkaat ovat kokeneet erityisen hyvänä sen, että he ovat pystyneet ylittämään rajojaan, palvelun kokonaisuus on ollut kattava ja yhteydenpito on ollut toimivaa.
Koska Kuntokeskus Pyramidin asiakkaista suurin osa ostaisi personal training -palveluita, Pyramidin on järkevää ottaa heille uusi palvelu käyttöön. Tutkimuksen perusteella hyvällä valmentajalla on aikaa, tietoa ja taitoa sekä halua kehittyä alallaan. Hyvä valmentaja kohtelee asiakkaitaan tasapuolisesti ja tekee asiakkaalleen yksilölliset ohjelmat. Laadukasta personal training -palvelua voi ylläpitää esimerkiksi pyytämällä säännöllisesti asiakkailta palautetta suullisesti tai palautelomakkein.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselylomaketta ja haastattelua. Kysely toteutettiin Kuntokeskus Pyramidin asiakkaille keväällä 2013 ja haastattelut kevään ja kesän 2013 aikana satunnaisille henkilöille, joilla oli kokemusta personal training -palvelusta. Kyselylomakkeeseen vastasi yhteensä 100 henkilöä, joista naisia oli 79 ja miehiä 21. Haastatteluun osallistui 18 henkilöä, joista naisia oli 16 ja miehiä kaksi.
Kyselyn tulosten perusteella Kuntokeskus Pyramidin asiakkaat ovat kiinnostuneita personal training -palveluista ja 85 % olisi valmis sitoutumaan palveluun. Suosituin syy personal trainerin palkkaamiselle on naisilla kiinteytyminen ja miehillä lihasmassan kasvu. Kyselylomakkeen tulokset osoittivat, että kolme tärkeintä personal trainerin ominaisuutta ovat pt-koulutus, urheilutausta ja aikaisempi ohjauskokemus. Haastatteluiden perusteella kolme tärkeintä syytä palkata valmentaja on halu henkilökohtaiseen ohjaukseen, tuottaa kehitystä ja saada joku motivoimaan. Kaikkien haastateltavien henkilöiden valmennus on sisältänyt vähintään harjoitusohjelman, uusien liikkeiden läpikäynnin ja yhteydenpidon vähintään kerran viikossa. Kahta lukuun ottamatta kaikki ovat olleet tyytyväisiä saamaansa palveluun sillä perusteella, että valmentaja perustelee, kuuntelee, on läsnä ja kannustaa. Asiakkaat ovat kokeneet erityisen hyvänä sen, että he ovat pystyneet ylittämään rajojaan, palvelun kokonaisuus on ollut kattava ja yhteydenpito on ollut toimivaa.
Koska Kuntokeskus Pyramidin asiakkaista suurin osa ostaisi personal training -palveluita, Pyramidin on järkevää ottaa heille uusi palvelu käyttöön. Tutkimuksen perusteella hyvällä valmentajalla on aikaa, tietoa ja taitoa sekä halua kehittyä alallaan. Hyvä valmentaja kohtelee asiakkaitaan tasapuolisesti ja tekee asiakkaalleen yksilölliset ohjelmat. Laadukasta personal training -palvelua voi ylläpitää esimerkiksi pyytämällä säännöllisesti asiakkailta palautetta suullisesti tai palautelomakkein.