Leikkipuisto lapsen kehitystä tukevana ympäristönä
Ruotsalainen, Anna; Piironen, Siiri (2013)
Ruotsalainen, Anna
Piironen, Siiri
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120826
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli kaksiosainen kehittämistyö, joka alkoi LapsiKuopio -hankkeen pohjalta. Hankkeessa oli kehitetty muun muassa info- ja teematauluja Kuopion leikkipuistoihin, ja opinnäytetyön tarkoituksena oli jatkaa tätä työtä tekemällä tekstit kahteen muutaman vuoden välein vaihdettavaan leikkipuistoissa olevaan teematauluun. Toisen kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää tekstisisällöt esitteeseen, jota on tarkoitus jakaa Kuopion kaupungin kun-toutuspalveluissa vanhemmille. Työn toimeksiantajana toimi Kuopion kaupunki.
Ensimmäisen kehittämistyön tavoitteena on antaa leikkipuistoissa käyville vanhemmille tietoa lapsen kehityksestä ja siitä, miten sitä voi leikin avulla tukea. Vanhempien tietämyksen lisäämisen kautta tavoitteena on saada lapsiperheet käymään yhä useammin leikkipuistoissa, jotta lapset saisivat mahdollisimman monipuolisia leikkimahdollisuuksia kehittyäkseen. Lisäksi säännölliset leikkipuistokäynnit auttavat lasta omaksumaan liikunnallisen elämäntavan jo pienestä pitäen.
Toisen kehittämistyön tavoitteena on antaa vanhemmille tietoa leikin vaikutuksista lapsen kehitykseen ja neuvoja niihin tilanteisiin, joissa heidän lapsensa ei jostakin syystä hakeudu eri leikkeihin. Näin ollen tavoitteena on, että vanhempi ymmärtää leikin tärkeyden lapselle ja osaa omalta osaltaan tukea tätä leikkimisen pulmatilanteissa.
Opinnäytetyötä varten hankittiin teoriatietoa lapsen kehityksestä, ympäristön vaikutuksista kehitykseen sekä leikistä ja sen tukemisesta. Tiedon pohjalta koottiin tekstit sekä teematauluihin että esitteeseen. Toimintaterapeuttisen näkökulman saamiseksi työhön valittiin malliksi Inhimillisen toiminnan malli (Model of Human Occupation, MOHO), jonka kautta tarkasteltiin lasta, leikkiä ja leikkipuistoa.
Toimeksiantaja Kuopion kaupunki saa laaditut tekstisisällöt käyttöönsä, ja voi muokata ne mieleiseensä ulkoasuun sekä teematauluissa että esitteessä. Tämän jälkeen Kuopion kaupunki voi tuottaa teematauluja haluamiinsa leikkipuistoihin ja jakaa esitteitä vanhemmille, jotka tarvitsevat neuvoja lapsensa leikin tukemiseen.
Ensimmäisen kehittämistyön tavoitteena on antaa leikkipuistoissa käyville vanhemmille tietoa lapsen kehityksestä ja siitä, miten sitä voi leikin avulla tukea. Vanhempien tietämyksen lisäämisen kautta tavoitteena on saada lapsiperheet käymään yhä useammin leikkipuistoissa, jotta lapset saisivat mahdollisimman monipuolisia leikkimahdollisuuksia kehittyäkseen. Lisäksi säännölliset leikkipuistokäynnit auttavat lasta omaksumaan liikunnallisen elämäntavan jo pienestä pitäen.
Toisen kehittämistyön tavoitteena on antaa vanhemmille tietoa leikin vaikutuksista lapsen kehitykseen ja neuvoja niihin tilanteisiin, joissa heidän lapsensa ei jostakin syystä hakeudu eri leikkeihin. Näin ollen tavoitteena on, että vanhempi ymmärtää leikin tärkeyden lapselle ja osaa omalta osaltaan tukea tätä leikkimisen pulmatilanteissa.
Opinnäytetyötä varten hankittiin teoriatietoa lapsen kehityksestä, ympäristön vaikutuksista kehitykseen sekä leikistä ja sen tukemisesta. Tiedon pohjalta koottiin tekstit sekä teematauluihin että esitteeseen. Toimintaterapeuttisen näkökulman saamiseksi työhön valittiin malliksi Inhimillisen toiminnan malli (Model of Human Occupation, MOHO), jonka kautta tarkasteltiin lasta, leikkiä ja leikkipuistoa.
Toimeksiantaja Kuopion kaupunki saa laaditut tekstisisällöt käyttöönsä, ja voi muokata ne mieleiseensä ulkoasuun sekä teematauluissa että esitteessä. Tämän jälkeen Kuopion kaupunki voi tuottaa teematauluja haluamiinsa leikkipuistoihin ja jakaa esitteitä vanhemmille, jotka tarvitsevat neuvoja lapsensa leikin tukemiseen.