Lapsilähtöisyyttä etsimässä kunnallisessa päiväkodissa
Rajala, Tuulikki (2013)
Rajala, Tuulikki
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120921
Tiivistelmä
Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena on jäsentää ja selventää lapsilähtöisyyttä käsitteenä ja miten lapsilähtöisyys ilmenee päiväkotityössä. Työssä tarkastellaan myös päiväkodin toimintaympäristön ja vuorovaikutuksen merkitystä lapsilähtöisyyden näkökulmasta. Tarkoitus on tuottaa kuvaus lapsilähtöisyyden taustasta lyhyesti ja teoriasta tiivistetysti sekä realistinen ja informatiivinen kuvaus päiväkodin arjesta.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto koottiin kir-jallisten lähteiden lisäksi päiväkodissa toteutetuilla kuuden varhaiskasvattajan yksilöhaastatteluilla ja niitä tukemassa olivat työharjoitteluni aikana tekemäni havainnot sekä keskustelut varhaiskasvattajien kanssa.
Kerätyn aineiston pohjalta voidaan todeta, että lapsilähtöisyys ymmärretään suhteellisen kapeasti. Käsite rinnastettiin käytännössä lähinnä yksilöllisyyteen. Lapsilähtöisyyden johdonmukainen toteuttaminen päiväkodin arjessa vaatii tulosten perusteella käsitteen laajempaa tiedostamista ja ymmärtämistä kasvattajilta. Teeman liikkeellepaneva voima voisi olla lapsilähtöisyyden sisältäminen yhtenä arvona päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmaan. Lisäksi lapsilähtöisyyden merkitystä, sisältöä ja käytäntöjä voitaisiin käydä läpi yhteisesti palavereissa ja päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmassa, jotta se tulisi tutuksi myös vanhemmille, kasvatuskumppaneille.
Päiväkodin toimintaympäristössä korostuivat läheisyys, intiimiys ja kodinomaisuus. Lisäksi varhaiskasvattajien painottama keskinäinen ammatillinen luottamus ja avoimuus näkyivät päiväkodin vuorovaikutuksessa johdonmukaisuutena sekä toimintojen suunnitelmallisuutena ja selkeytenä. Varhaiskasvattajat eivät vetäydy lasten parista vaan vuorovaikutuksessa korostuu huolenpidon ja turvallisuuden rakentaminen ja ylläpitäminen päiväkodin arjessa.
Keskeinen johtopäätös on, että päiväkodin toiminnassa on lapsilähtöisiä elementtejä. Varhaiskasvattajien käsitykset lapsilähtöisyydestä kumpusivat lähinnä käytännön päiväkotityön arjesta, eikä esimerkiksi koulutuksen yhteydessä käsitellystä teoriasta tai opista. Näkemykset päiväkotihoidon lapsilähtöisyydestä nivoutuivat ajatukseen pienen päiväkodin paremmista mahdollisuuksista yksilölliseen ja samalla laadukkaaseen päivähoitoon.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto koottiin kir-jallisten lähteiden lisäksi päiväkodissa toteutetuilla kuuden varhaiskasvattajan yksilöhaastatteluilla ja niitä tukemassa olivat työharjoitteluni aikana tekemäni havainnot sekä keskustelut varhaiskasvattajien kanssa.
Kerätyn aineiston pohjalta voidaan todeta, että lapsilähtöisyys ymmärretään suhteellisen kapeasti. Käsite rinnastettiin käytännössä lähinnä yksilöllisyyteen. Lapsilähtöisyyden johdonmukainen toteuttaminen päiväkodin arjessa vaatii tulosten perusteella käsitteen laajempaa tiedostamista ja ymmärtämistä kasvattajilta. Teeman liikkeellepaneva voima voisi olla lapsilähtöisyyden sisältäminen yhtenä arvona päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmaan. Lisäksi lapsilähtöisyyden merkitystä, sisältöä ja käytäntöjä voitaisiin käydä läpi yhteisesti palavereissa ja päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmassa, jotta se tulisi tutuksi myös vanhemmille, kasvatuskumppaneille.
Päiväkodin toimintaympäristössä korostuivat läheisyys, intiimiys ja kodinomaisuus. Lisäksi varhaiskasvattajien painottama keskinäinen ammatillinen luottamus ja avoimuus näkyivät päiväkodin vuorovaikutuksessa johdonmukaisuutena sekä toimintojen suunnitelmallisuutena ja selkeytenä. Varhaiskasvattajat eivät vetäydy lasten parista vaan vuorovaikutuksessa korostuu huolenpidon ja turvallisuuden rakentaminen ja ylläpitäminen päiväkodin arjessa.
Keskeinen johtopäätös on, että päiväkodin toiminnassa on lapsilähtöisiä elementtejä. Varhaiskasvattajien käsitykset lapsilähtöisyydestä kumpusivat lähinnä käytännön päiväkotityön arjesta, eikä esimerkiksi koulutuksen yhteydessä käsitellystä teoriasta tai opista. Näkemykset päiväkotihoidon lapsilähtöisyydestä nivoutuivat ajatukseen pienen päiväkodin paremmista mahdollisuuksista yksilölliseen ja samalla laadukkaaseen päivähoitoon.