Lastentarhaopettajien kokemuksia lastensuojelullisen huolen heräämisestä ja päivähoidon lastensuojeluprosessista Kemissä
Luokkanen, Maria (2013)
Luokkanen, Maria
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120947
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteet: Opinnäytetyössäni kuvasin lastentarhaopettajien koke-muksia lastensuojelullisen huolen heräämisestä ja päivähoidn lastensuojeluprosessista Kemissä. Selvitin, mitä tuntemuksia lastensuojeluilmoituksen tekeminen lastentarhaopettajissa herättää ja kuinka päivähoidon ja lastensuojelun yhteistyö toimii. Tavoitteena oli herättää keskustelua lastentarhaopettajien työyhteisöissä käytössä olevista toimintatavoista ja niiden kehittämisestä sekä varhaiskasvatuksen lastensuojelutyöstä päivähoidon arjessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys: Teoriaosani käsitteli päivähoitoa varhaisen puuttumisen kenttänä, huolen heräämistä päivähoidossa, varhaiskasvatuksen lastensuojelutyötä ja päivähoidon lastensuojeluprosessia. Teoreettisen osuuden tarkoituksena oli koota käsitellyistä teemoista teoreettinen viitekehys, jota vasten työntekijöiden kokemuksia ja tutkimustuloksia voidaan reflektoida.
Toteutustapa: Toteutin opinnäytetyöni laadullisena tutkimuksena ja käytin teemahaastattelua tutkimusmenetelmänä. Haastatteluihin osallistui 4 lastentarhaopettajaa neljästä eri päiväkodista Kemistä. Aineiston analysoin sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustulokset ja johtopäätökset: Lastensuojelullinen huoli ilmeni päiväkodissa pääasiassa lapsen oireilusta, hoitamattomuudesta ja vanhempien käytöksestä Lastentarhaopettajat kokivat huolen jakamisen vanhempien kanssa haastavaksi ja taustalla oli usein pelko yhteistyön katkeamisesta. Päivähoidon lastensuojeluprosessi eteni useimmiten työntekijöiden välisten keskustelujen jälkeen huolen puheeksi ottoon vanhempien kanssa ja sen jälkeen muiden yhteistyökumppaneiden mukaantuloon. Lastentarhaopettajat kokivat lastensuojeluilmoituksen teon vaikeaksi ja kynnys ilmoituksen tekoon oli korkea. Lastensuojelun ja päivähoidon yhteistyötä kuvattiin riittämättömäksi ja kehittämisen tarvetta olisi yhteisten toimintamallien löytymiseksi
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys: Teoriaosani käsitteli päivähoitoa varhaisen puuttumisen kenttänä, huolen heräämistä päivähoidossa, varhaiskasvatuksen lastensuojelutyötä ja päivähoidon lastensuojeluprosessia. Teoreettisen osuuden tarkoituksena oli koota käsitellyistä teemoista teoreettinen viitekehys, jota vasten työntekijöiden kokemuksia ja tutkimustuloksia voidaan reflektoida.
Toteutustapa: Toteutin opinnäytetyöni laadullisena tutkimuksena ja käytin teemahaastattelua tutkimusmenetelmänä. Haastatteluihin osallistui 4 lastentarhaopettajaa neljästä eri päiväkodista Kemistä. Aineiston analysoin sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustulokset ja johtopäätökset: Lastensuojelullinen huoli ilmeni päiväkodissa pääasiassa lapsen oireilusta, hoitamattomuudesta ja vanhempien käytöksestä Lastentarhaopettajat kokivat huolen jakamisen vanhempien kanssa haastavaksi ja taustalla oli usein pelko yhteistyön katkeamisesta. Päivähoidon lastensuojeluprosessi eteni useimmiten työntekijöiden välisten keskustelujen jälkeen huolen puheeksi ottoon vanhempien kanssa ja sen jälkeen muiden yhteistyökumppaneiden mukaantuloon. Lastentarhaopettajat kokivat lastensuojeluilmoituksen teon vaikeaksi ja kynnys ilmoituksen tekoon oli korkea. Lastensuojelun ja päivähoidon yhteistyötä kuvattiin riittämättömäksi ja kehittämisen tarvetta olisi yhteisten toimintamallien löytymiseksi