Huttukylän koulun oppilaiden hätäensiapupäivän suunnitelma kuuden vuoden jatkumona
Niskala, Mervi; Soppela, Sami; Suihkonen, Eveliina (2022)
Niskala, Mervi
Soppela, Sami
Suihkonen, Eveliina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201101151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201101151
Tiivistelmä
Ensiapukoulutukset ovat hyödyllisiä ja niitä järjestetään paljon. Erilaisista ensiapukoulutuksista on kirjoitettu paljon opinnäytetöitä, mutta tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella hätäensiaputaitojen oppimispäivä kuuden vuoden jatkumona Huttukylän alakoulun oppilaille, jollaista ei työmme valmistumishetkenä ollut vielä olemassa. Työmme on tilannut Huttukylän alakoulu.
Koulutus etenee vuosi vuodelta aina seuraavaan opetusaiheeseen huomioiden eri ikätasot ja tavoitteena on, että lapset hallitsevat hätäensiaputaidot kuudennen luokan jälkeen.
Teoreettisessa viitekehyksessä luodaan katsaus alakouluikäisen kehitysvaiheisiin sekä opetusmenetelmiin ja hätäensiavun opetukseen kansallisten ohjeiden mukaan.
Koulutuksessa on huomioitu eri-ikäisten lasten kehitysvaiheet, joiden avulla heille on suunniteltu erilaiset koulutusaiheet. Koulutuksessa on huomioitu lisäksi lasten erilaiset opetusmenetelmät.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena on ensiapukoulutuksen suunnitelma sekä siihen liittyvät toimintakortit PowerPoint esityksenä, joiden avulla koulutuksen voi tulevaisuudessa toteuttaa. Tarkoituksena on, että tulevaisuudessa ensihoitajaopiskelijat voisivat sisällyttää koulutuksen pitämisen ensihoidon projektiopintoihin. Tuote on napakka, keskeisimmät ja tärkeimmät asiat sisältävä koulutus, jossa on yksityiskohtaiset ohjeet helposti ymmärrettävien kuvaohjeiden siivittämänä.
Hätäensiapuun kuuluu painelu-puhalluselvytys, tajuttomuuden tunnistaminen ja henkilön kääntäminen kylkiasentoon. Vierasesineen poiston hengitysteitä, sekä henkeä uhkaavan verenvuodon tyrehdyttäminen. Koulutuksessa on lisänä avun hakeminen ja hätänumeroon soitto. Suunnitelman ja toimintakorttien teossa huomioitiin Huttukylän koulun henkilöstön toiveet.
Opinnäytetyömme keskeiset käsitteet ovat hätäensiapu, alakouluikäisen kehitysvaiheet sekä opetusmenetelmät. Alakouluikäisen kehitysvaiheet rajaamme fyysisen, motorisen ja kognitiivisen kehityksen piiriin.
Koulutus etenee vuosi vuodelta aina seuraavaan opetusaiheeseen huomioiden eri ikätasot ja tavoitteena on, että lapset hallitsevat hätäensiaputaidot kuudennen luokan jälkeen.
Teoreettisessa viitekehyksessä luodaan katsaus alakouluikäisen kehitysvaiheisiin sekä opetusmenetelmiin ja hätäensiavun opetukseen kansallisten ohjeiden mukaan.
Koulutuksessa on huomioitu eri-ikäisten lasten kehitysvaiheet, joiden avulla heille on suunniteltu erilaiset koulutusaiheet. Koulutuksessa on huomioitu lisäksi lasten erilaiset opetusmenetelmät.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena on ensiapukoulutuksen suunnitelma sekä siihen liittyvät toimintakortit PowerPoint esityksenä, joiden avulla koulutuksen voi tulevaisuudessa toteuttaa. Tarkoituksena on, että tulevaisuudessa ensihoitajaopiskelijat voisivat sisällyttää koulutuksen pitämisen ensihoidon projektiopintoihin. Tuote on napakka, keskeisimmät ja tärkeimmät asiat sisältävä koulutus, jossa on yksityiskohtaiset ohjeet helposti ymmärrettävien kuvaohjeiden siivittämänä.
Hätäensiapuun kuuluu painelu-puhalluselvytys, tajuttomuuden tunnistaminen ja henkilön kääntäminen kylkiasentoon. Vierasesineen poiston hengitysteitä, sekä henkeä uhkaavan verenvuodon tyrehdyttäminen. Koulutuksessa on lisänä avun hakeminen ja hätänumeroon soitto. Suunnitelman ja toimintakorttien teossa huomioitiin Huttukylän koulun henkilöstön toiveet.
Opinnäytetyömme keskeiset käsitteet ovat hätäensiapu, alakouluikäisen kehitysvaiheet sekä opetusmenetelmät. Alakouluikäisen kehitysvaiheet rajaamme fyysisen, motorisen ja kognitiivisen kehityksen piiriin.