Työntekijöiden sitouttaminen someviestintään : sisäinen viestintä sitouttamisen keinona Suomen Pankissa
Aho, Maarit (2021)
Aho, Maarit
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201101167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201101167
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten sisäisen viestinnän avulla voidaan sitouttaa työntekijöitä viestimään työasioista sosiaalisessa mediassa. Tarkastelun kohteena oli Suomen Pankin työntekijät.
Tietoperustassa tarkasteltiin sisäistä viestintää ja työntekijöiden sitoutumista sekä sosiaalisen median nykytilaa kunkin aihetta käsittelevän kirjallisuuden avulla.
Tutkimusosa toteutettiin tilastollisen kyselytutkimuksen ja ryhmähaastattelun avulla. Ensimmäiseksi toteutetussa kyselyssä selvitettiin ensin taustaksi miten ja miksi suomenpankkilaiset viestivät työasioistaan sosiaalisessa mediassa. Tämän jälkeen selvitettiin sitä, miten Suomen Pankki on sisäisellä viestinnällään vaikuttanut sitoutumiseen sekä miten sitä voisi parantaa. Tutkimuksen toinen osa toteutettiin ryhmähaastatteluna, jolla tavoiteltiin aiemmin toteutetun kyselytutkimuksen tuloksien täydentämistä kolmen teemakysymyksen avulla.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voidaan todeta, että sosiaalisessa mediassa olemisesta koetaan selkeää hyötyä niin asiantuntijan omalle ammatti-identiteetille kuin työnantajaorganisaation näkyvyydelle. Sisäisellä viestinnällä on selkeästi myönteinen vaikutus työntekijöiden sitoutumiseen silloin, kun viestintä on aktiivista ja kannustavaa sekä antaa työntekijälle jotakin lisäarvoa omaan sosiaalisen median viestintään. Hyvin toimivia ja sitouttavia sisäisen viestinnän keinoja ovat esimerkiksi koulutukset ja ennakoivat yhteydenotot organisaation tulevista ulostuloista.
Suomen Pankin osalta jo toimivaksi koettuja toimenpiteitä kannattaa jatkaa, mutta myös kehittää edelleen. Tutkimustulosten pohjalta on luotu Suomen Pankille muutamia kehityskohteita ja toimenpide-ehdotuksia sekä huoneentaulu työntekijöiden sitouttamisen ja motivoimisen keinoista. Thesis’s main objective was to find out how to engage (Bank of Finland’s) employees to communicate work related issues in social media by internal communication.
In theory section internal communication, employee commitment and social media’s present state were examined by literature.
The data collection was done in two phases. The first was a statistical survey and the second a group interview. Survey’s objective was to firstly examine how and why the employees communicate work related issues is social media and secondly how internal communication has affected employees’ commitment to communicate and how it could be enhanced. Interview’s objective was to supplement survey’s results.
Thesis’s key findings were that specialists assessed social media presence being beneficiary for both professional identity and organizational visibility. Internal communication clearly has a positive effect on employee engagement when its active, encouraging and creating additional value for employees. Well working and engaging means of internal communication include training and anticipating contacts about the organization’s future outputs.
In case of the Bank of Finland, engaging procedures found are to be continued further on, but will also be developed. Thesis resulted a few development ideas and suggestions for the Bank of Finland, as well as a so-called room board on the means of engaging and motivating employees.
Tietoperustassa tarkasteltiin sisäistä viestintää ja työntekijöiden sitoutumista sekä sosiaalisen median nykytilaa kunkin aihetta käsittelevän kirjallisuuden avulla.
Tutkimusosa toteutettiin tilastollisen kyselytutkimuksen ja ryhmähaastattelun avulla. Ensimmäiseksi toteutetussa kyselyssä selvitettiin ensin taustaksi miten ja miksi suomenpankkilaiset viestivät työasioistaan sosiaalisessa mediassa. Tämän jälkeen selvitettiin sitä, miten Suomen Pankki on sisäisellä viestinnällään vaikuttanut sitoutumiseen sekä miten sitä voisi parantaa. Tutkimuksen toinen osa toteutettiin ryhmähaastatteluna, jolla tavoiteltiin aiemmin toteutetun kyselytutkimuksen tuloksien täydentämistä kolmen teemakysymyksen avulla.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voidaan todeta, että sosiaalisessa mediassa olemisesta koetaan selkeää hyötyä niin asiantuntijan omalle ammatti-identiteetille kuin työnantajaorganisaation näkyvyydelle. Sisäisellä viestinnällä on selkeästi myönteinen vaikutus työntekijöiden sitoutumiseen silloin, kun viestintä on aktiivista ja kannustavaa sekä antaa työntekijälle jotakin lisäarvoa omaan sosiaalisen median viestintään. Hyvin toimivia ja sitouttavia sisäisen viestinnän keinoja ovat esimerkiksi koulutukset ja ennakoivat yhteydenotot organisaation tulevista ulostuloista.
Suomen Pankin osalta jo toimivaksi koettuja toimenpiteitä kannattaa jatkaa, mutta myös kehittää edelleen. Tutkimustulosten pohjalta on luotu Suomen Pankille muutamia kehityskohteita ja toimenpide-ehdotuksia sekä huoneentaulu työntekijöiden sitouttamisen ja motivoimisen keinoista.
In theory section internal communication, employee commitment and social media’s present state were examined by literature.
The data collection was done in two phases. The first was a statistical survey and the second a group interview. Survey’s objective was to firstly examine how and why the employees communicate work related issues is social media and secondly how internal communication has affected employees’ commitment to communicate and how it could be enhanced. Interview’s objective was to supplement survey’s results.
Thesis’s key findings were that specialists assessed social media presence being beneficiary for both professional identity and organizational visibility. Internal communication clearly has a positive effect on employee engagement when its active, encouraging and creating additional value for employees. Well working and engaging means of internal communication include training and anticipating contacts about the organization’s future outputs.
In case of the Bank of Finland, engaging procedures found are to be continued further on, but will also be developed. Thesis resulted a few development ideas and suggestions for the Bank of Finland, as well as a so-called room board on the means of engaging and motivating employees.