iPad-pelit sosiaalisten taitojen harjoittelun tukena nuorten toimintaterapiassa
Mustonen, Anne-Mari; Marin, Anne; Ratilainen, Iris-Ilona (2013)
Mustonen, Anne-Mari
Marin, Anne
Ratilainen, Iris-Ilona
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121521269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121521269
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli etsiä Toimintaterapia Tammiston toimintaterapeuttien käyttöön iPadilla pelattavia pelejä, jotka soveltuvat sosiaalisten taitojen harjoittelun tueksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että Toimintaterapia Tammiston toimintaterapeutit saavat käyttöönsä uusia iPad-pelejä sosiaalisten taitojen harjoitteluun nuorten toimintaterapiassa käytettäväksi.
Opinnäytetyössä analysoitiin toiminnan vaativuuden analyysin (demand analysis) avulla neljä iPad-peliä. Peleissä vaadittavia sosiaalisia taitoja analysoitiin sosiaalisiin taitoihin kuuluvien osa-alueiden pohjalta havainnoimalla opinnäytetyön tekijöiden sosiaalisten taitojen käyttöä pelaamisen aikana. Valintakriteereinä analysoitaville peleille oli, että pelejä voi pelata yhdessä muiden pelaajien kanssa, pelaaminen vaatii sosiaalisten taitojen monipuolista käyttöä, ja pelit ovat ilmaisia. Opinnäytetyössä kuvattiin, millaisia sosiaalisia taitoja analysoitavat iPad-pelit vaativat ja kuinka paljon. Opinnäytetyötä ohjasi psykososiaalinen viitekehys, joka tarkastelee sitä, miten lapset ja nuoret oppivat osallistumaan sosiaalisissa tilanteissa.
Opinnäytetyön työstämisen aikana havaittiin, että sosiaalisia taitoja monipuolisesti kehittäviä iPad-pelejä on vielä melko niukasti saatavilla. Pelejä analysoidessa toiminnan vaativuuden analyysia käyttäen havaittiin, etteivät useimmat saatavilla olleet pelit tukeneet juuri lainkaan sosiaalisten taitojen harjoittelua. Lisäksi useimmat opinnäytetyön tekovaiheessa saatavilla olleet pelit olivat englanninkielisiä, mikä asettaa pelaajan peliin osallistumiselle lisävaatimuksia. iPad-pelien analysoinnin kautta saatujen kokemusten perusteella opinnäytetyössä analysoidut pelit soveltuvat sosiaalisten taitojen harjoittelun tueksi nuorten toimintaterapiassa.
Opinnäytetyössä saadut tulokset tarjoavat Toimintaterapia Tammiston toimintaterapeuteille ohjaavan suunnan siitä, millaisia iPadilla pelattavia pelejä sosiaalisten taitojen harjoittelussa voidaan hyödyntää. Opinnäytetyössä kuvataan sosiaalisten taitojen kehittymisen taustalla olevia tekijöitä, jotka tulee ottaa huomioon sosiaalisia taitoja harjoitellessa. Toimintaterapia Tammiston toimintaterapeutit voivat harkita, käyttävätkö he opinnäytetyössä analysoituja iPad-pelejä nuorten toimintaterapiassa sosiaalisten taitojen harjoittelun tukena.
Opinnäytetyössä analysoitiin toiminnan vaativuuden analyysin (demand analysis) avulla neljä iPad-peliä. Peleissä vaadittavia sosiaalisia taitoja analysoitiin sosiaalisiin taitoihin kuuluvien osa-alueiden pohjalta havainnoimalla opinnäytetyön tekijöiden sosiaalisten taitojen käyttöä pelaamisen aikana. Valintakriteereinä analysoitaville peleille oli, että pelejä voi pelata yhdessä muiden pelaajien kanssa, pelaaminen vaatii sosiaalisten taitojen monipuolista käyttöä, ja pelit ovat ilmaisia. Opinnäytetyössä kuvattiin, millaisia sosiaalisia taitoja analysoitavat iPad-pelit vaativat ja kuinka paljon. Opinnäytetyötä ohjasi psykososiaalinen viitekehys, joka tarkastelee sitä, miten lapset ja nuoret oppivat osallistumaan sosiaalisissa tilanteissa.
Opinnäytetyön työstämisen aikana havaittiin, että sosiaalisia taitoja monipuolisesti kehittäviä iPad-pelejä on vielä melko niukasti saatavilla. Pelejä analysoidessa toiminnan vaativuuden analyysia käyttäen havaittiin, etteivät useimmat saatavilla olleet pelit tukeneet juuri lainkaan sosiaalisten taitojen harjoittelua. Lisäksi useimmat opinnäytetyön tekovaiheessa saatavilla olleet pelit olivat englanninkielisiä, mikä asettaa pelaajan peliin osallistumiselle lisävaatimuksia. iPad-pelien analysoinnin kautta saatujen kokemusten perusteella opinnäytetyössä analysoidut pelit soveltuvat sosiaalisten taitojen harjoittelun tueksi nuorten toimintaterapiassa.
Opinnäytetyössä saadut tulokset tarjoavat Toimintaterapia Tammiston toimintaterapeuteille ohjaavan suunnan siitä, millaisia iPadilla pelattavia pelejä sosiaalisten taitojen harjoittelussa voidaan hyödyntää. Opinnäytetyössä kuvataan sosiaalisten taitojen kehittymisen taustalla olevia tekijöitä, jotka tulee ottaa huomioon sosiaalisia taitoja harjoitellessa. Toimintaterapia Tammiston toimintaterapeutit voivat harkita, käyttävätkö he opinnäytetyössä analysoituja iPad-pelejä nuorten toimintaterapiassa sosiaalisten taitojen harjoittelun tukena.