Hyvinvointikysely Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun opiskelijoille 2012 : Avointen kysymysten vastaukset
Aapajärvi, Hannele (2013)
Aapajärvi, Hannele
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621300
Tiivistelmä
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun opiskelijoille toteutettiin hyvinvointikysely marraskuussa 2012. Kyselyssä selvitettiin opiskelijoiden hyvinvointia.
Kyselyyn vastasi noin 700 opiskelijaa ammattikorkeakoulun eri koulutusohjelmista. Vastaajat olivat iältään 19–55-vuotiaita. Kyselyyn vastanneet toivat esille asioita jotka vievät heidän voimavarojaan ja edistäisivät oppimista, vähentäisivät opintojen kuormittavuutta sekä ideoita kuinka ammattikorkeakoulua voisi kehittää opiskelupaikkana.
Tämän kehittämistehtävän tarkoituksena oli tuoda esille opiskelijoiden opiskelun kuormittavuuteen vaikuttavia asioita ja analysoida avointen kysymysten vastaukset. Tavoitteena oli vastausten tulosten perusteella kehittää opiskelijoiden hyvinvointia. Analyysimenetelmänä käytän mukailtua sisällön analyysiä.
Ihmisen hyvinvointia ei voida tiivistää yhteen määritelmään. Hyvinvointi koostuu useista tekijöistä, kuten toimeentulosta, terveydestä, asumisesta, ympäristöstä, itsensä toteuttamisesta ja läheisistä ihmissuhteista. Hyvinvointiin sisältyy sekä objektiivisesti mitattavia asioita että subjektiivisia henkilökohtaisia arvostuksia ja tuntemuksia. Eri ihmisille ja eri elämänkaaren vaiheissa hyvinvointi merkitsee eri asioita.
Hyvinvointikyselyn keskeisin tulos oli, että opiskelijat kokevat opiskelu- ja harjoittelutehtävien sekä opinnäytetyön vievän eniten heidän voimavarojaan. Myös työn ja opiskelun yhteensovittaminen koettiin raskaaksi. Opiskelijat toivovat pääsevänsä itse vaikuttamaan opintojen suunnitteluun ja kehittämiseen. He toivovat myös eri elämäntilanteiden huomioon ottamista opintoja suoritettaessa.
Kyselyyn vastasi noin 700 opiskelijaa ammattikorkeakoulun eri koulutusohjelmista. Vastaajat olivat iältään 19–55-vuotiaita. Kyselyyn vastanneet toivat esille asioita jotka vievät heidän voimavarojaan ja edistäisivät oppimista, vähentäisivät opintojen kuormittavuutta sekä ideoita kuinka ammattikorkeakoulua voisi kehittää opiskelupaikkana.
Tämän kehittämistehtävän tarkoituksena oli tuoda esille opiskelijoiden opiskelun kuormittavuuteen vaikuttavia asioita ja analysoida avointen kysymysten vastaukset. Tavoitteena oli vastausten tulosten perusteella kehittää opiskelijoiden hyvinvointia. Analyysimenetelmänä käytän mukailtua sisällön analyysiä.
Ihmisen hyvinvointia ei voida tiivistää yhteen määritelmään. Hyvinvointi koostuu useista tekijöistä, kuten toimeentulosta, terveydestä, asumisesta, ympäristöstä, itsensä toteuttamisesta ja läheisistä ihmissuhteista. Hyvinvointiin sisältyy sekä objektiivisesti mitattavia asioita että subjektiivisia henkilökohtaisia arvostuksia ja tuntemuksia. Eri ihmisille ja eri elämänkaaren vaiheissa hyvinvointi merkitsee eri asioita.
Hyvinvointikyselyn keskeisin tulos oli, että opiskelijat kokevat opiskelu- ja harjoittelutehtävien sekä opinnäytetyön vievän eniten heidän voimavarojaan. Myös työn ja opiskelun yhteensovittaminen koettiin raskaaksi. Opiskelijat toivovat pääsevänsä itse vaikuttamaan opintojen suunnitteluun ja kehittämiseen. He toivovat myös eri elämäntilanteiden huomioon ottamista opintoja suoritettaessa.