Markkinointitutkimus ATV-koulutuksen tarpeesta
Keskiaho, Jyri; Pihlaja, Aki (2013)
Keskiaho, Jyri
Pihlaja, Aki
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121521271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121521271
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, onko Suomessa tarvetta atv- eli mönkijäkoulutukselle. Mönkijäharrastajien määrä on viime vuosina kasvanut jyrkästi, joten myöskin onnettomuudet ovat lisääntyneet. Mönkijät ovat tekemässä tuloaan myös safarikäyttöön.
Työssä pyritään ottamaan huomioon tarpeet tahoille, jotka käyttävät mönkijöitä työssään. Tällaisia ovat sähköyhtiöt, rajavartiolaitos, safariyrittäjät, kelkkatehdas sekä jälleenmyyjät. Myös yksityiset kuluttajat otetaan huomioon.
Tutkimusosiossa on käytetty kvantitiivista tutkimusmenetelmää. Pohjatiedot on haettu alan kirjallisuudesta, haastatteluista sekä internet-lähteistä. Tutkimus tehtiin internet-kyselynä. Saimme kiitettävän määrän vastauksia tutkimuksen kohderyhmät huomioon ottaen. Opinnäytetyössä käytettiin paljon teoriapohjaista kirjallisuutta sekä omakohtaisia kokemuksia sekä näkemyksiä.
Käsittelemme markkinointitutkimuksen lisäksi tuotteistamista, markkinointia sekä asiakasprofilointia. Teimme myös konseptin mahdollisesta koulutuksesta ja sen läpiviennistä.
Tulosten mukaan koulutukselle voisi olla kysyntää ainakin Suomessa, eikä kilpailijoita nykyään juurikaan ole.
Avainsanat: asiakkaiden profilointi, atv, markkinointitutkimus, tuotteistaminen
Työssä pyritään ottamaan huomioon tarpeet tahoille, jotka käyttävät mönkijöitä työssään. Tällaisia ovat sähköyhtiöt, rajavartiolaitos, safariyrittäjät, kelkkatehdas sekä jälleenmyyjät. Myös yksityiset kuluttajat otetaan huomioon.
Tutkimusosiossa on käytetty kvantitiivista tutkimusmenetelmää. Pohjatiedot on haettu alan kirjallisuudesta, haastatteluista sekä internet-lähteistä. Tutkimus tehtiin internet-kyselynä. Saimme kiitettävän määrän vastauksia tutkimuksen kohderyhmät huomioon ottaen. Opinnäytetyössä käytettiin paljon teoriapohjaista kirjallisuutta sekä omakohtaisia kokemuksia sekä näkemyksiä.
Käsittelemme markkinointitutkimuksen lisäksi tuotteistamista, markkinointia sekä asiakasprofilointia. Teimme myös konseptin mahdollisesta koulutuksesta ja sen läpiviennistä.
Tulosten mukaan koulutukselle voisi olla kysyntää ainakin Suomessa, eikä kilpailijoita nykyään juurikaan ole.
Avainsanat: asiakkaiden profilointi, atv, markkinointitutkimus, tuotteistaminen