RESET : Suunnitteluajurit peliin
Sokolnicki, Markus (2013)
Sokolnicki, Markus
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121521256
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121521256
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni määritellään suunnitteluajurit Reset-tietokonepeliin sekä tarkastellaan peliteollisuutta muotoilijan näkökulman kautta.
Työn alussa on tutkittu miten muotoilijat ovat päätyneet peliteollisuuteen ja minkälaisia rooleja he ovat omaksuneet. Tämän jälkeen olen tutustunut eri alojen suunnittelu- ja tuotekehitysprosesseihin ja luonut näiden pohjalta prosessin suunnitteluajureiden määritykseen.
Suunnitteluajurit koskevat lähinnä pelin arkkitehtuuria sekä yleistä tunnelmaa. Etsin lähdemateriaalia kirjallisuudesta, elokuvakulttuurista, arkkitehtuurista, scifitarinoista, alalla vaikuttaneista ihmisistä, ympäristöistä ja kaikesta, minkä ajattelin sopivan aiheeseen.
Työ sisältää paljon kuvia ja niitä tukevaa tekstiä. Halusin esittää asiat selkeästi ja ytimekkäästi visuaalisen kerronnan kautta.
Työn alussa on tutkittu miten muotoilijat ovat päätyneet peliteollisuuteen ja minkälaisia rooleja he ovat omaksuneet. Tämän jälkeen olen tutustunut eri alojen suunnittelu- ja tuotekehitysprosesseihin ja luonut näiden pohjalta prosessin suunnitteluajureiden määritykseen.
Suunnitteluajurit koskevat lähinnä pelin arkkitehtuuria sekä yleistä tunnelmaa. Etsin lähdemateriaalia kirjallisuudesta, elokuvakulttuurista, arkkitehtuurista, scifitarinoista, alalla vaikuttaneista ihmisistä, ympäristöistä ja kaikesta, minkä ajattelin sopivan aiheeseen.
Työ sisältää paljon kuvia ja niitä tukevaa tekstiä. Halusin esittää asiat selkeästi ja ytimekkäästi visuaalisen kerronnan kautta.