Valtionhallinnon toimialariippumattomien ICT -tehtävien kokoamishanke : CASE: Patentti- ja rekisterihallitus
Sinisalo, Jomi (2013)
Sinisalo, Jomi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120620350
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120620350
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tutkia valtionhallinnon TORI-hanketta. Työn tavoitteena oli selvittää prosessi, jolla Patentti- ja rekisterihallituksen toimialariippumattomat tieto- ja viestintätekniset palvelut tullaan siirtämään TORI-palvelukeskukselle. Insinöörityö tehtiin Patentti- ja rekisterihallituksen toimeksiannosta.
Insinöörityö on laadullinen, ja sen aineisto kerättiin systemaattista kirjallisuuskatsausta soveltaen. Valtiovarainministeriön tuottamat materiaalit kuvaavat TORI-hanketta hyvin teoriatasolla, mutta konkreettisista toimenpiteistä tietoa oli hyvin vähäisesti saatavilla.
Valtiohallinnon organisaatioilla on tulevasta TORI-palvelukeskuksesta sekä positiivisia, että negatiivisia mielipiteitä. Yleisesti ottaen pidetään kuitenkin kannatettavana tavoitteena keskittää ja tehostaa valtion tieto- ja viestintäteknisiä toimintoja, parantaa palvelujen laatua, yhteentoimivuutta ja parantaa palvelutuotannon kustannustehokkuutta sekä ohjausta. Kuitenkin samaan aikaan valtionhallinnon organisaatioissa epäillään, tulevatko TORI-palvelukeskuksen tavoitteet toteutumaan. Epäilykset johtuvat aiemmista huonoista kokemuksista, kun palveluja on keskitetty palvelukeskuksiin.
Insinöörityön lopputuloksena syntyi selvitys, miten Patentti- ja rekisterihallituksen toimialariippumattomat tieto- ja viestintätekniset palvelut on suunniteltu siirrettäväksi TORI-palvelukeskukselle.
Insinöörityö on laadullinen, ja sen aineisto kerättiin systemaattista kirjallisuuskatsausta soveltaen. Valtiovarainministeriön tuottamat materiaalit kuvaavat TORI-hanketta hyvin teoriatasolla, mutta konkreettisista toimenpiteistä tietoa oli hyvin vähäisesti saatavilla.
Valtiohallinnon organisaatioilla on tulevasta TORI-palvelukeskuksesta sekä positiivisia, että negatiivisia mielipiteitä. Yleisesti ottaen pidetään kuitenkin kannatettavana tavoitteena keskittää ja tehostaa valtion tieto- ja viestintäteknisiä toimintoja, parantaa palvelujen laatua, yhteentoimivuutta ja parantaa palvelutuotannon kustannustehokkuutta sekä ohjausta. Kuitenkin samaan aikaan valtionhallinnon organisaatioissa epäillään, tulevatko TORI-palvelukeskuksen tavoitteet toteutumaan. Epäilykset johtuvat aiemmista huonoista kokemuksista, kun palveluja on keskitetty palvelukeskuksiin.
Insinöörityön lopputuloksena syntyi selvitys, miten Patentti- ja rekisterihallituksen toimialariippumattomat tieto- ja viestintätekniset palvelut on suunniteltu siirrettäväksi TORI-palvelukeskukselle.