Suomalainen luksus käsitteenä ja ilmiönä
Latvala, Riina (2013)
Latvala, Riina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621368
Tiivistelmä
Luksus on käsitteenä kompleksinen ja subjektiivinen. Maailmalla se tulee vastaan näkyvästi luksusbrändeinä aina tuotteista ja palveluihin, mutta Suomessa taas luksus ei näyttäydy samanlaisena arvovaltaisena tai klassisena ilmiönä. Suomessa luksusta ei ole juurikaan tutkittu. Tämän työn tavoitteena on määritellä ja avata suomalaisen luksuksen käsitettä sekä löytää ja tulkita suomalaisen luksuksen elementit ja kuvata kotimaisen luksuksen ilmiötä. Työn tarkoituksena on selvittää ja vastata kysymyksiin mitä on suomalainen luksus sekä mitkä ovat suomalaisen luksuksen osa-alueet?
Lähestymistapana tutkimukseen oli laadullinen tutkimusote ja menetelmäksi ilmiön tuntemattomuudesta johtuen valikoitui grounded theory. Tiedonkeruu grounded theoryssa voi tapahtua monin eri tavoin. Tässä tutkimuksessa prosessi lähti liikkeelle käsiteanalyysilla maailmalla kirjoitetusta luksuksen teoriasta. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin hyväksi haastatteluja, havainnointia, dokumenttianalyysia, kyselyä ja verkkotutkimusta. Merkittävä painoarvo koko prosessissa oli myös kenttämuistiinpanoilla, joita tehtiin koko tutkimuksen ajan.
Suomalaisen luksuksen osatekijöiksi nousivat luonto, hiljaisuus, hyvä design ja käsityö sekä vahvimmaksi ominaisuudeksi muodostui autenttisuus. Yksinään ne eivät ole luksusta, mutta jos ne tuotteistetaan luksuksen vaatimalla tavalla elämykseksi ja palvelukokonaisuudeksi, ne voivat olla luksusta. Suomalaisessa luksusilmiössä oli havaittavissa paljon haasteita sekä ongelmia aina palvelurakenteesta tiedon puutteeseen. Ilmiölle tunnistettiin kehittämiskohteita ja sille innovoitiin myös erilaisia kehitysehdotuksia. Koko käsitteen ja ilmiön näkymättömyyden taustalla on luultavasti suomalainen kulttuuri, joka pyrkii demokraattisuudessaan tasa-arvoisuuteen ja siksi käsitys luksusta kohtaan on hyvin arkinen.
Suomalainen luksus on hyvin erilaista kuin muualla maailmalla. Sen suurin potentiaali on uuden luksuksen trendeissä, autenttisissa luksusluontoelämyksissä. Ilmiönä se on Suomessa vasta alkutaipaleellaan ja vaatii kehittyäkseen paljon pitkäkestoista työtä, jossa ymmärretään luksuksen vaatimukset, sen ominaisuudet ja yksittäisen luksuskuluttajan arvo sekä hänen vaativat tarpeensa.
Lähestymistapana tutkimukseen oli laadullinen tutkimusote ja menetelmäksi ilmiön tuntemattomuudesta johtuen valikoitui grounded theory. Tiedonkeruu grounded theoryssa voi tapahtua monin eri tavoin. Tässä tutkimuksessa prosessi lähti liikkeelle käsiteanalyysilla maailmalla kirjoitetusta luksuksen teoriasta. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin hyväksi haastatteluja, havainnointia, dokumenttianalyysia, kyselyä ja verkkotutkimusta. Merkittävä painoarvo koko prosessissa oli myös kenttämuistiinpanoilla, joita tehtiin koko tutkimuksen ajan.
Suomalaisen luksuksen osatekijöiksi nousivat luonto, hiljaisuus, hyvä design ja käsityö sekä vahvimmaksi ominaisuudeksi muodostui autenttisuus. Yksinään ne eivät ole luksusta, mutta jos ne tuotteistetaan luksuksen vaatimalla tavalla elämykseksi ja palvelukokonaisuudeksi, ne voivat olla luksusta. Suomalaisessa luksusilmiössä oli havaittavissa paljon haasteita sekä ongelmia aina palvelurakenteesta tiedon puutteeseen. Ilmiölle tunnistettiin kehittämiskohteita ja sille innovoitiin myös erilaisia kehitysehdotuksia. Koko käsitteen ja ilmiön näkymättömyyden taustalla on luultavasti suomalainen kulttuuri, joka pyrkii demokraattisuudessaan tasa-arvoisuuteen ja siksi käsitys luksusta kohtaan on hyvin arkinen.
Suomalainen luksus on hyvin erilaista kuin muualla maailmalla. Sen suurin potentiaali on uuden luksuksen trendeissä, autenttisissa luksusluontoelämyksissä. Ilmiönä se on Suomessa vasta alkutaipaleellaan ja vaatii kehittyäkseen paljon pitkäkestoista työtä, jossa ymmärretään luksuksen vaatimukset, sen ominaisuudet ja yksittäisen luksuskuluttajan arvo sekä hänen vaativat tarpeensa.