Kehityskeskusteluopas : Reino & Aino Kotikenkä Oy
Kärkkäinen, Soile (2013)
Kärkkäinen, Soile
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721560
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli kehityskeskusteluopas toimeksiantajayritykselle Reino & Aino Kotikenkä Oy:lle. Oppaan tavoite oli antaa esimiehelle käytännön neuvoja ja valmis keskustelurunko keskustelujen pitämiseen. Tavoitteena oli, että oppaan avulla toimeksiantaja saa tietoa siitä, mitä hyötyä keskusteluista on ja kuinka niitä voidaan hyödyntää johtamisessa. Oppaan tavoitteena oli myös auttaa toimeksiantajaa saamaan parempaa tietoa henkilöstön kehitystoiveista ja -tarpeista sekä auttaa suorituksen arvioinnissa ja mahdollisen palkitsemisjärjestelmän luomisessa. Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja kaksiosainen: se koostui raportista ja varsinaisesta oppaasta.
Toimeksiantajalle tehtiin kvalitatiivinen kysely, jonka avulla haluttiin selvittää, millainen kehityskeskustelu olisi hyödyllinen ja sitouttaisi henkilöstöä aiempaa paremmin. Kysely tehtiin esimiehelle, luottamusmiehelle sekä kahdelle työntekijälle. Kun oli selvillä, millaista kehityskeskustelua toivotaan, alettiin etsiä tietoa kehityskeskusteluista viitekehystä varten.
Kyselyn vastausten perusteella tärkeiksi keskustelunaiheiksi koettiin mm. työhyvinvointi, tavoitteet, työtä vaikeuttavat asiat ja työtapojen kehittäminen. Tärkeää oli myös se, että keskustelussa esiin tulevien asioiden toteutusta seurataan, eivätkä esimerkiksi epäkohdat jää korjaamatta. Opinnäytetyön lopputuloksena oli opas, jossa kerrotaan kehityskeskuste-lun hyödyistä johtamisen ja työhyvinvoinnin näkökulmasta. Oppaassa annetaan neuvoja kehityskeskustelun toteutukselle valmistautumisesta seurantaan saakka. Opas auttaa suorituksen arvioinnissa, tavoitteiden määrittelyssä ja niihin pääsemisen seurannassa sekä mahdollisen palkitsemisjärjestelmän luomisessa.
Opinnäytetyön perusteella voitiin suositella, että toimeksiantajayritys aloittaa kehityskeskustelukäytännön. Hyvin toteutettuna kehityskeskustelut auttavat sitouttamaan henkilöstöä ja luovat työhyvinvointia. Keskustelut toimivat johtamisen apuvälineenä ja antavat esimerkiksi tietoa tulevaisuuden kehittämistarpeista. Ottaessaan kehityskeskustelut käyttöön yrityksen kannattaa myös harkita palkitsemista tavoitteisiin pääsemisestä, sillä se motivoi ja sitouttaa työntekijöitä.
Toimeksiantajalle tehtiin kvalitatiivinen kysely, jonka avulla haluttiin selvittää, millainen kehityskeskustelu olisi hyödyllinen ja sitouttaisi henkilöstöä aiempaa paremmin. Kysely tehtiin esimiehelle, luottamusmiehelle sekä kahdelle työntekijälle. Kun oli selvillä, millaista kehityskeskustelua toivotaan, alettiin etsiä tietoa kehityskeskusteluista viitekehystä varten.
Kyselyn vastausten perusteella tärkeiksi keskustelunaiheiksi koettiin mm. työhyvinvointi, tavoitteet, työtä vaikeuttavat asiat ja työtapojen kehittäminen. Tärkeää oli myös se, että keskustelussa esiin tulevien asioiden toteutusta seurataan, eivätkä esimerkiksi epäkohdat jää korjaamatta. Opinnäytetyön lopputuloksena oli opas, jossa kerrotaan kehityskeskuste-lun hyödyistä johtamisen ja työhyvinvoinnin näkökulmasta. Oppaassa annetaan neuvoja kehityskeskustelun toteutukselle valmistautumisesta seurantaan saakka. Opas auttaa suorituksen arvioinnissa, tavoitteiden määrittelyssä ja niihin pääsemisen seurannassa sekä mahdollisen palkitsemisjärjestelmän luomisessa.
Opinnäytetyön perusteella voitiin suositella, että toimeksiantajayritys aloittaa kehityskeskustelukäytännön. Hyvin toteutettuna kehityskeskustelut auttavat sitouttamaan henkilöstöä ja luovat työhyvinvointia. Keskustelut toimivat johtamisen apuvälineenä ja antavat esimerkiksi tietoa tulevaisuuden kehittämistarpeista. Ottaessaan kehityskeskustelut käyttöön yrityksen kannattaa myös harkita palkitsemista tavoitteisiin pääsemisestä, sillä se motivoi ja sitouttaa työntekijöitä.