Suomalainen kahvilakulttuuri - onko sitä?
Leppänen, Helena (2013)
Leppänen, Helena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721657
Tiivistelmä
Suomalaista kahvilakulttuuria ei usein koeta kovin vahvaksi ja sen olemassaoloa kyseenalaistetaan. Kahvin kuluttajina suomalaiset ovat kuitenkin tunnettuja ja Suomi on kahvin kulutuksen kärkimaa. Oman kahvilakulttuurimme ei silti koeta muodostuneen yhtä vahvaksi tai tunnistettavaksi kuin esimerkiksi Keski-Euroopan maiden kahvilakulttuurin.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää suomalaisen kahvilakulttuurin kehityskaari ja nykytila. Opinnätetyön teoriaosuudessa keskitytään kahviloiden rantautumiseen Euroopan kautta Suomeen ja sen jälkeen jatkumona suomalaisen kahvilakulttuurin kehitykseen ensimmäisestä kahvilasta nykypäivään. Suomalaiseen kahvilakulttuuriin tutustutaan työssä erityisesti myös Helsingin kahviloiden kautta.
Opinnäytetyössä toteutettiin myös kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin kyselyn avulla. Kyselyllä pyrittiin selvittämään, millainen suhtautuminen suomalaisilla on kahvilapalveluihin, mitä he kahvilakokemukseltaan haluavat ja millaiseksi he toivoisivat suomalaisen kahvilakulttuurin kehittyvän tulevaisuudessa. Kyselyä levitettiin sekä sosiaalisen median, Facebookin, kautta kuin myös sähköpostitse. Kysely toteutettiin E-lomakkeena, jonka Internet-osoitetta jaettiin Facebookin muutamassa kahviaiheisessa ryhmässä. Jotta kyselyyn saatiin mahdollisimman monimuotoisesti vastauksia, kyselyä jaettiin myös sähköpostitse Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Näin työhön saatiin myös opiskelijoiden näkökulmaa kahvilapalveluiden käyttöön.
Kyselyyn vastasi 96 henkilöä. Heidän vastauksiensa perusteella suomalainen arvostaa yhä enenevässä määrin kahvilan persoonallisuutta ja tunnelmallisuutta. Ketjukahvilat saivat kritiikkiä ja vastaajat kaipasivat enemmän tunnelmallisia pikkukahviloita persoonallisellammalla tarjonnalla.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää suomalaisen kahvilakulttuurin kehityskaari ja nykytila. Opinnätetyön teoriaosuudessa keskitytään kahviloiden rantautumiseen Euroopan kautta Suomeen ja sen jälkeen jatkumona suomalaisen kahvilakulttuurin kehitykseen ensimmäisestä kahvilasta nykypäivään. Suomalaiseen kahvilakulttuuriin tutustutaan työssä erityisesti myös Helsingin kahviloiden kautta.
Opinnäytetyössä toteutettiin myös kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin kyselyn avulla. Kyselyllä pyrittiin selvittämään, millainen suhtautuminen suomalaisilla on kahvilapalveluihin, mitä he kahvilakokemukseltaan haluavat ja millaiseksi he toivoisivat suomalaisen kahvilakulttuurin kehittyvän tulevaisuudessa. Kyselyä levitettiin sekä sosiaalisen median, Facebookin, kautta kuin myös sähköpostitse. Kysely toteutettiin E-lomakkeena, jonka Internet-osoitetta jaettiin Facebookin muutamassa kahviaiheisessa ryhmässä. Jotta kyselyyn saatiin mahdollisimman monimuotoisesti vastauksia, kyselyä jaettiin myös sähköpostitse Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Näin työhön saatiin myös opiskelijoiden näkökulmaa kahvilapalveluiden käyttöön.
Kyselyyn vastasi 96 henkilöä. Heidän vastauksiensa perusteella suomalainen arvostaa yhä enenevässä määrin kahvilan persoonallisuutta ja tunnelmallisuutta. Ketjukahvilat saivat kritiikkiä ja vastaajat kaipasivat enemmän tunnelmallisia pikkukahviloita persoonallisellammalla tarjonnalla.