Viidesluokkalaisten ruokailutottumukset ja niihin vaikuttavat tekijät
Nordlund, Carita; Rinne, Piia (2006)
Nordlund, Carita
Rinne, Piia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2006
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809243235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809243235
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää viidesluokkalaisten ruokailutottumuksia ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä kouluyhteisön jäsenten tietoa viidesluokkalaisten ruokailutottumuksista ja niihin vaikuttavista tekijöistä. Tavoitteena on myös, että koulun henkilökunta voi käyttää tutkimuksen tuloksia oppilaiden terveyden edistämiseksi. Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivis-kvalitatiivista tutkimusotetta. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu viidesluokkalaisen kehitysvaiheesta, ruokailutottumuksista ja ravitsemuskasvatuksesta. Opinnäytetyön kohderyhmänä oli Friitalan koulun kaksi viidettä luokkaa, joista kyselyyn vastasi 40 oppilasta. Vastanneista tyttöjä oli 23 ja poikia 17. Mittari kehitettiin teemahaastattelun tulosten pohjalta. Varsinainen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi suljettuja ja avoimia kysymyksiä. Suljetut kysymykset ja avoimet kysymykset analysoitiin pääasiallisesti tilastollisin menetelmin. Opinnäytetyön tulokset on esitetty lukumäärinä ja prosentteina. Tutkimustuloksista ilmeni, että viidesluokkalaiset tytöt eivät syöneet kouluruokaa. Tulosten mukaan moni oppilas söi eväitä koulupäivän aikana. Eväiden syöminen vaikutti usean oppilaan kohdalla kouluruuan syömättä jättämiseen. Huolestuttavaa oli, että suurin osa viidesluokkalaisista valitsi ruokajuomaksi maidon sijasta veden. Herkkujen syöminen viidesluokkalaisilla oli kohtuullista. Kasviksia ja hedelmiä oppilaat söivät lähes päivittäin. Viidesluokkalaisten ruokailemiseen vaikutti eniten liian lyhyt ruoka-aika. Muita vaikuttavia tekijöitä oli lihomisen pelko ja kotona opitut ruokailutottumukset. Ruokailutilanteessa parannettavaa oppilaiden mielestä oli kouluruuan maussa sekä käytöstavoissa. Viidesluokkalaisten mielestä parhaat tavat antaa ravitsemustietoa olivat teemapöytä ja oppitunti. Eniten ravitsemuskasvatusta oppilaat olivat mielestään saaneet opettajalta. Osa oppilaista koki, ettei ollut saanut keneltäkään ravitsemukseen liittyvää tietoa.