dc.contributor.author | Nordlund, Carita | |
dc.contributor.author | Rinne, Piia | |
dc.date.accessioned | 2008-09-24T10:39:29Z | |
dc.date.available | 2008-09-24T10:39:29Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-200809243235 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/691 | |
dc.description.abstract | Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää viidesluokkalaisten ruokailutottumuksia ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä kouluyhteisön jäsenten tietoa viidesluokkalaisten ruokailutottumuksista ja niihin vaikuttavista tekijöistä. Tavoitteena on myös, että koulun henkilökunta voi käyttää tutkimuksen tuloksia oppilaiden terveyden edistämiseksi. Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivis-kvalitatiivista tutkimusotetta. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu viidesluokkalaisen kehitysvaiheesta, ruokailutottumuksista ja ravitsemuskasvatuksesta. Opinnäytetyön kohderyhmänä oli Friitalan koulun kaksi viidettä luokkaa, joista kyselyyn vastasi 40 oppilasta. Vastanneista tyttöjä oli 23 ja poikia 17. Mittari kehitettiin teemahaastattelun tulosten pohjalta. Varsinainen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi suljettuja ja avoimia kysymyksiä. Suljetut kysymykset ja avoimet kysymykset analysoitiin pääasiallisesti tilastollisin menetelmin. Opinnäytetyön tulokset on esitetty lukumäärinä ja prosentteina. Tutkimustuloksista ilmeni, että viidesluokkalaiset tytöt eivät syöneet kouluruokaa. Tulosten mukaan moni oppilas söi eväitä koulupäivän aikana. Eväiden syöminen vaikutti usean oppilaan kohdalla kouluruuan syömättä jättämiseen. Huolestuttavaa oli, että suurin osa viidesluokkalaisista valitsi ruokajuomaksi maidon sijasta veden. Herkkujen syöminen viidesluokkalaisilla oli kohtuullista. Kasviksia ja hedelmiä oppilaat söivät lähes päivittäin. Viidesluokkalaisten ruokailemiseen vaikutti eniten liian lyhyt ruoka-aika. Muita vaikuttavia tekijöitä oli lihomisen pelko ja kotona opitut ruokailutottumukset. Ruokailutilanteessa parannettavaa oppilaiden mielestä oli kouluruuan maussa sekä käytöstavoissa. Viidesluokkalaisten mielestä parhaat tavat antaa ravitsemustietoa olivat teemapöytä ja oppitunti. Eniten ravitsemuskasvatusta oppilaat olivat mielestään saaneet opettajalta. Osa oppilaista koki, ettei ollut saanut keneltäkään ravitsemukseen liittyvää tietoa. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of the present bachelor’s thesis was to find out fifth-graders’ eating habits and what factors influence them. The aim is to make the members of the school community more aware of the fifth-graders’ eating habits and factors affecting them. Another purpose is to enable the school staff utilise the research results in order to enhance the health of the pupils. The research was done qualitatively and quantitatively. The theoretical framework of the thesis is built on the fifth-graders’ development phase, eating habits, and nutrition education. The target groups of the research were two fifth-grade classes in Friitala lower comprehensive school. 40 pupils answered the questionnaire, of whom 23 were girls and 17 boys. The scale was developed on the basis of a theme interview. The data itself was gathered through a questionnaire including closed and open questions, which were analysed mainly statistically. The research results are portrayed with figures and percentages. The findings showed that girls on the fifth grade did not eat school food. According to the results, many pupils ate packed lunch during their school day. Eating packed lunch resulted in not eating the school lunch. What was concerning was that most of the fifth-graders chose to drink water instead of milk. Eating goodies was moderate and the fifth-graders ate vegetables and fruits almost daily. The main factor on fifth-graders not eating at school was the lunch time, which was considered too short. Other affecting factors were the fear of gaining weight and the eating habits learned at home. The pupils thought that both the taste of the school food and the manners should be improved. In the fifth-graders’ opinion, the best ways to give information about nutrition were the theme table and lessons. In addition, they felt that they had received nutrition education mostly from their teachers. Some pupils experienced that no one had informed them on nutrition. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Satakunnan ammattikorkeakoulu | |
dc.subject | kouluikäiset | |
dc.subject | ruokailu | |
dc.subject | koululaiset | |
dc.subject | ravitsemuskäyttäytyminen | |
dc.subject | kouluruokailu | |
dc.subject | ruokatottumukset | |
dc.title | Viidesluokkalaisten ruokailutottumukset ja niihin vaikuttavat tekijät | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/153 | |
dc.organization | Satakunnan ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Satakunnan ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.specialization | Terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Hoitotyö|sv=Vård|en=Nursing| | |
dc.subject.discipline | Hoitotyön koulutusohjelma | |