Markkinointisuunnitelma : Case: Boat Island Studios
Lilja, Heli (2013)
Lilja, Heli
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821794
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Boat Island Studios -musiikkiyhteisö. Opinnäytteen tarkoituksena on rakentaa Boat Island Studiosille toimiva pienen budjetin markkinointisuunnitelma. Tavoitteena on selvittää, kuinka markkinointia voidaan toteuttaa pienellä budjetilla tässä tapauksessa ja mitä Boat Island Studios -yhteisö haluaa markkinoinnilla saavuttaa. Toiminnallisen osuuden eli markkinointisuunnitelman pääfokus on markkinoinnilla sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinoinnin suunnittelua ja markkinointisuunnitelmien tekoa sekä sosiaalista mediaa. Sosiaalisen median käsittelyssä painopiste on sen hyödyntämisessä markkinoinnin välineenä.
Tutkimusaineiston keruu tapahtui laadullisia menetelmiä käyttäen. Tutkimusmetodeina olivat puolistrukturoidut teemahaastattelut ja sähköpostihaastattelut. Haastattelin Boat Island Studios -yhteisön jäseniä pareittain, jotta tilanteista saatiin mahdollisimman sujuvasti eteneviä. Yhtä jäsenistä haastattelin sähköpostin välityksellä tarkennetulla haastattelulomakkeella.
Opinnäytetyön tuloksena tein sosiaalisen median markkinointisuunnitelman Boat Island Studiosille. Tutkimuksessani totesin, että markkinointisuunnitelma tulee Boat Island Studios -yhteisölle tarpeeseen, sillä yhteisö ei vielä tee suunnitelmallista markkinointia. Markkinointisuunnitelman tavoitteiksi muodostuivat Boat Island Studiosin näkyvyyden ja tunnettuuden lisääminen sekä myynnin kasvattaminen. Sosiaalisen median käyttö tukee hyvin pienen budjetin markkinointia, sillä siihen ei vaadita suurta rahallista panosta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinoinnin suunnittelua ja markkinointisuunnitelmien tekoa sekä sosiaalista mediaa. Sosiaalisen median käsittelyssä painopiste on sen hyödyntämisessä markkinoinnin välineenä.
Tutkimusaineiston keruu tapahtui laadullisia menetelmiä käyttäen. Tutkimusmetodeina olivat puolistrukturoidut teemahaastattelut ja sähköpostihaastattelut. Haastattelin Boat Island Studios -yhteisön jäseniä pareittain, jotta tilanteista saatiin mahdollisimman sujuvasti eteneviä. Yhtä jäsenistä haastattelin sähköpostin välityksellä tarkennetulla haastattelulomakkeella.
Opinnäytetyön tuloksena tein sosiaalisen median markkinointisuunnitelman Boat Island Studiosille. Tutkimuksessani totesin, että markkinointisuunnitelma tulee Boat Island Studios -yhteisölle tarpeeseen, sillä yhteisö ei vielä tee suunnitelmallista markkinointia. Markkinointisuunnitelman tavoitteiksi muodostuivat Boat Island Studiosin näkyvyyden ja tunnettuuden lisääminen sekä myynnin kasvattaminen. Sosiaalisen median käyttö tukee hyvin pienen budjetin markkinointia, sillä siihen ei vaadita suurta rahallista panosta.