Markkinointitutkimus - Case X-Partner Kuopio Oy
Heinonen, Aleksi (2013)
Heinonen, Aleksi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921872
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia pohjoissavolaisten tulostin- ja monitoimilaimarkkinoiden luonnetta pk-sektorilla. Työn tavoitteina oli kuvata alalla toimivien valmistajien voimasuhteita ja pyrkiä selvittämään niitä seikkoja, jotka vaikuttavat ostajien päätöksentekoon. Opinnäytetyössä lähestytään aihetta X-Partner Kuopion (Xerox Corporationin valtuuttama jälleenmyyjä) näkökulmasta ja keskeisenä tavoitteena oli kerätä tietoa yrityksen lähitulevaisuuden markkinointipäätösten tueksi.
Työn tutkimusmenetelmänä on käytetty kyselytutkimusta, joka perustuu määrällisiin tutkimusmenetelmiin. Kyselytutkimuksen kautta oli tarkoituksena kerätä mahdollisimman paljon numeerista tietoa, jotta markkinointipäätöksiin vaikuttavat seikat voitaisiin järjestää tärkeysjärjestykseen. Valitut tutkimustyökalut, mm. Webropol-sovellus, tukivat myös kyselytutkimuksen valintaa.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella kävi ilmi, ettei Xerox laitevalmistajana ollut huomattavan hyvin edustettuna missään tutkimuksessa arvioidussa laitekategoriassa. Tuloksista oli havaittavissa myös se, että tuotteeseen liittyvät seikat vaikuttavat eniten pohjoissavolaisten pk-yritysten ostokäyttäytymiseen. Myös henkilökunnan ammattitaitoa ja palveluiden paikallisuutta arvostettiin, vaikka suuri osa vastaajista ilmoitti hankkivansa laitteita itsepalveluluontoisesti verkkokaupoista tai kuluttajakaupan väyliä pitkin. Tulosten mukaan markkinat arvostavat yhä alalle tyypillisiä lisäarvopalveluita, eikä liiketoiminnassa ole vielä koettu murrosta, joka on vallalla etenkin Yhdysvalloissa. Yhdysvalloissa organisaatiot ulkoistavat yhä kasvavissa määrin asiakirjatuotannon prosesseja laitevalmistejien järjestettäviksi ja alalle tyypillinen liiketoiminta on muuttunut laiteliiketoiminnasta palvelukeskeisemmäksi.
Tutkimuksen tarjoaman tiedon perusteella X-Partner Kuopio Oy:n markkinointitoimia tullaan tarkastelemaan uudessa valossa. Nyt yrityksellä on aito mahdollisuus arvioida, millaista markkinoinnin tulisi jatkossa olla, että sillä saavutettaisiin paras lopputulos panoksiin nähden.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia pohjoissavolaisten tulostin- ja monitoimilaimarkkinoiden luonnetta pk-sektorilla. Työn tavoitteina oli kuvata alalla toimivien valmistajien voimasuhteita ja pyrkiä selvittämään niitä seikkoja, jotka vaikuttavat ostajien päätöksentekoon. Opinnäytetyössä lähestytään aihetta X-Partner Kuopion (Xerox Corporationin valtuuttama jälleenmyyjä) näkökulmasta ja keskeisenä tavoitteena oli kerätä tietoa yrityksen lähitulevaisuuden markkinointipäätösten tueksi.
Työn tutkimusmenetelmänä on käytetty kyselytutkimusta, joka perustuu määrällisiin tutkimusmenetelmiin. Kyselytutkimuksen kautta oli tarkoituksena kerätä mahdollisimman paljon numeerista tietoa, jotta markkinointipäätöksiin vaikuttavat seikat voitaisiin järjestää tärkeysjärjestykseen. Valitut tutkimustyökalut, mm. Webropol-sovellus, tukivat myös kyselytutkimuksen valintaa.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella kävi ilmi, ettei Xerox laitevalmistajana ollut huomattavan hyvin edustettuna missään tutkimuksessa arvioidussa laitekategoriassa. Tuloksista oli havaittavissa myös se, että tuotteeseen liittyvät seikat vaikuttavat eniten pohjoissavolaisten pk-yritysten ostokäyttäytymiseen. Myös henkilökunnan ammattitaitoa ja palveluiden paikallisuutta arvostettiin, vaikka suuri osa vastaajista ilmoitti hankkivansa laitteita itsepalveluluontoisesti verkkokaupoista tai kuluttajakaupan väyliä pitkin. Tulosten mukaan markkinat arvostavat yhä alalle tyypillisiä lisäarvopalveluita, eikä liiketoiminnassa ole vielä koettu murrosta, joka on vallalla etenkin Yhdysvalloissa. Yhdysvalloissa organisaatiot ulkoistavat yhä kasvavissa määrin asiakirjatuotannon prosesseja laitevalmistejien järjestettäviksi ja alalle tyypillinen liiketoiminta on muuttunut laiteliiketoiminnasta palvelukeskeisemmäksi.
Tutkimuksen tarjoaman tiedon perusteella X-Partner Kuopio Oy:n markkinointitoimia tullaan tarkastelemaan uudessa valossa. Nyt yrityksellä on aito mahdollisuus arvioida, millaista markkinoinnin tulisi jatkossa olla, että sillä saavutettaisiin paras lopputulos panoksiin nähden.