Ohjaajantyö : työskentelytapani
Maljanen, Taneli (2013)
Maljanen, Taneli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821791
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tekijänsä ohjausmetodia. Tavoitteena on eräänlainen tiivistelmä siitä. Ohjaajantyötä käsittelevien pohdintojensa lisäksi tekijä on saanut materiaalia työhönsä haastattelemalla tärkeimpiä opettajiaan Juha Hurmetta, Juha Jokelaa, Jani-Petteri Olkkosta, Hannu Raatikaista, Milja Sarkolaa sekä Kristian Smedsiä.
Työ jakautuu viiteen osaan. Ensimmäinen osa on johdanto opinnäytetyön aiheeseen. Toinen osa on abstraktia pohdintaa tekijän ja haastateltavien motiiveista tehdä teatteria sekä siitä, mikä on ohjaajan tehtävä. Kolmas osa käsittelee ohjaajantyön pohjatöitä eli ohjaus-suunnitelmaa ja muita apukeinoja toteuttaa strategiaa kohti päämäärää. Pohjatyöt eivät käsittele skenografiaa. Neljäs osa kertoo ohjaustilanteesta työryhmän kanssa, näyttelijän ohjaamisesta sekä ohjeista ja blokeista. Viides osa käsittelee esityksen maailman synnyttävää esteettis-loogista kokonaisuutta. Osa kokoaa myös yhteen opinnäytetyön tekijän ja haastateltavien näkemykset siitä, mikä on ohjaajantyössä olennaisinta.
Työn tuloksena tekijä sai muodostettua kokonaiskäsityksen siitä, miten hän ohjaa teatteria. Työ etenee järjestyksessä, jossa tekijäkin työskentelee: Motiivista päämäärän kautta toimintaan, impulssista aiheeseen ja pohjatöistä harjoitustilanteeseen: päämääränä ykseydestä kumpuava monitasoinen esitys, joka löytää oman esteettis-loogisen hahmonsa.
Työ jakautuu viiteen osaan. Ensimmäinen osa on johdanto opinnäytetyön aiheeseen. Toinen osa on abstraktia pohdintaa tekijän ja haastateltavien motiiveista tehdä teatteria sekä siitä, mikä on ohjaajan tehtävä. Kolmas osa käsittelee ohjaajantyön pohjatöitä eli ohjaus-suunnitelmaa ja muita apukeinoja toteuttaa strategiaa kohti päämäärää. Pohjatyöt eivät käsittele skenografiaa. Neljäs osa kertoo ohjaustilanteesta työryhmän kanssa, näyttelijän ohjaamisesta sekä ohjeista ja blokeista. Viides osa käsittelee esityksen maailman synnyttävää esteettis-loogista kokonaisuutta. Osa kokoaa myös yhteen opinnäytetyön tekijän ja haastateltavien näkemykset siitä, mikä on ohjaajantyössä olennaisinta.
Työn tuloksena tekijä sai muodostettua kokonaiskäsityksen siitä, miten hän ohjaa teatteria. Työ etenee järjestyksessä, jossa tekijäkin työskentelee: Motiivista päämäärän kautta toimintaan, impulssista aiheeseen ja pohjatöistä harjoitustilanteeseen: päämääränä ykseydestä kumpuava monitasoinen esitys, joka löytää oman esteettis-loogisen hahmonsa.