Opiskelijoiden ja työnantajien kokemuksia työharjoittelusta : Case: Tampereen ammattikorkeakoulun elokuvan ja television koulutusohjelma
Lindroos, Sanna (2013)
Lindroos, Sanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122022075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122022075
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan ammattikorkeakouluopintoihin liittyvää työharjoittelua. Työn keskipisteenä on elokuva- ja televisioalan opiskelijoiden opintoihin liittyvä työharjoittelu sekä sen tarjoamat mahdollisuudet sekä haasteet. Tutkimuksessa perehdytään lyhyesti ammattikorkeakoulutuksen merkitykseen sekä minkälaisiin tavoitteisiin koulutus tähtää. Tämän jälkeen syvennytään elokuva- ja televisioalan opintoihin, jotka ovat viime vuosien aikana läpikäyneet useita uudistuksia. Työn tarkoituksena on keskittyä Tampereen ammattikorkeakoulun elokuva- ja televisioalan opiskelijoihin sekä heidän kokemuksiinsa työharjoittelusta sekä yrityksiin, joissa opiskelijat ovat suorittaneet työharjoittelunsa. Tästä syystä teoriaosuuden rinnalla toteutettiin opiskelijoille sekä työnantajille suunnatut kyselyt, jotta osapuolien mielipiteitä ja käsityksiä voitiin tutkia ja vertailla. Kyselyn tulosten sekä koko opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Tampereen ammattikorkeakoululle tietoa siitä, miten opiskelijat ja työnantajat kokevat työharjoittelun, jotta koulu voisi tarvittaessa muokata harjoittelukäytäntöjään.
Kyselyn tulokset tarjosivat yllätyksiä. Aiheesta kirjoitettu teoria sekä artikkelit olivat joiltakin osin ristiriidassa opiskelijoiden ja työnantajien mielipiteiden kanssa ja vastaukset myös osoittivat, että työharjoittelukäytännöissä on tapahtunut parannuksia ja muutoksia. Kyselyn perusteella opiskelijoita huolestutti erityisesti alan työharjoitteluiden palkattomuus sekä opiskelijoiden käyttäminen ammattilaisten sijasta. Lisäksi opiskelijat kaipasivat enemmän tukea koululta niin ongelmatilanteiden ratkomisessa kuin työharjoitteluehtojen neuvottelussa. Useimmat työnantajat eivät kokeneet olevansa riippuvaisia harjoittelijoiden panoksesta, mutta uskoivat silti työharjoitteluiden kautta saavansa mahdollisuuden tutustua uusiin tekijöihin. Molemmat osapuolet kokivat työharjoittelun merkittävänä osana opiskelijoiden osaamisen kehityksessä.
Opinnäytetyö osoittaa, että eri osapuolten välisiä keskusteluyhteyksiä on parannettava, jotta haluttuja muutoksia saadaan aikaiseksi. Tämän takia koulun, opiskelijoiden sekä työnantajien tulisi tehostaa entistä enemmän yhdessä toimimista ja tiedon jakamista.
Kyselyn tulokset tarjosivat yllätyksiä. Aiheesta kirjoitettu teoria sekä artikkelit olivat joiltakin osin ristiriidassa opiskelijoiden ja työnantajien mielipiteiden kanssa ja vastaukset myös osoittivat, että työharjoittelukäytännöissä on tapahtunut parannuksia ja muutoksia. Kyselyn perusteella opiskelijoita huolestutti erityisesti alan työharjoitteluiden palkattomuus sekä opiskelijoiden käyttäminen ammattilaisten sijasta. Lisäksi opiskelijat kaipasivat enemmän tukea koululta niin ongelmatilanteiden ratkomisessa kuin työharjoitteluehtojen neuvottelussa. Useimmat työnantajat eivät kokeneet olevansa riippuvaisia harjoittelijoiden panoksesta, mutta uskoivat silti työharjoitteluiden kautta saavansa mahdollisuuden tutustua uusiin tekijöihin. Molemmat osapuolet kokivat työharjoittelun merkittävänä osana opiskelijoiden osaamisen kehityksessä.
Opinnäytetyö osoittaa, että eri osapuolten välisiä keskusteluyhteyksiä on parannettava, jotta haluttuja muutoksia saadaan aikaiseksi. Tämän takia koulun, opiskelijoiden sekä työnantajien tulisi tehostaa entistä enemmän yhdessä toimimista ja tiedon jakamista.