Riekkoniemi Oy:n markkinointitutkimus
Ranua, Tuomo (2013)
Ranua, Tuomo
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401071064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401071064
Tiivistelmä
Tämä on markkinatutkimus, mikä on tehty Riekkoniemi Oy:n toimeksiannosta
Rovaniemen ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelmassa. Riekkoniemi
Oy on moottoripyörän renkaita ja ajovarusteita internetin välityksellä myyvä yritys.
Työn tarkoituksena oli selvittää onko moottoripyöräyhdistyksissä potentiaalisia
asiakkaita toimeksiantajalle. Toisena tavoitteena oli lisätä toimeksiantajan
tunnettuutta kyseisten asiakkaiden keskuudessa.
Kvantitatiivisessa tutkimuksessa menetelminä käytettiin internetin välityksellä
toimitettua kyselylomaketta. Lisäksi kilpailijoista sekä teoriaosiosta kerättiin tietoa
kirjoituspöytätutkimuksen avulla. Tutkimus voidaan jakaa kolmeen osaan, joista
ensimmäinen on katsaus toimeksiantajaan ja sen toimialaan. Toinen osio kattaa
teoriaosan, jossa käsitellään markkinatutkimusta kokonaisuutena. Kolmas osa
puolestaan kattaa itse tutkimusosan, jossa on kuvattu koko prosessi
johtopäätöksineen.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin syksyllä 2011. Selvityksestä kävi ilmi, että
moottoripyöräkerhot tekevät pääosin jonkinlaista yhteistyötä moottoripyöräalan
yritysten kanssa, mutta rengasmarkkinoilla yhteistyö ei ole yhtä suurta. Tärkeimpänä
huomiona voidaan pitää kohderyhmän tarvetta ja valmiutta yhteistyökumppaneille.
Suurin yksittäinen tekijä yhteistyökumppanin valintaan oli hinta. Yhteistyön
muodoista nousivat tutkimuksessa esille mainostaminen paikallisesti yhdistyksissä
sekä alennusprosentin käyttö. Rengasmyynnin lisäksi kyselystä kävi ilmi, että
yhdistykset kaipaavat lisää tuotteita renkaiden lisäksi, esimerkiksi varaosia.
Tunnettuutta saatiin lisättyä yritykselle huomattavasti, sillä jo tutkimuksen aikana
Riekkoniemi Oy sai yhteistyökumppaneita. Toimeksiantaja sai myös tulevaisuutta
ajatellen hyvää informaatiota käytettäväksi kyselyn perusteella.
Rovaniemen ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelmassa. Riekkoniemi
Oy on moottoripyörän renkaita ja ajovarusteita internetin välityksellä myyvä yritys.
Työn tarkoituksena oli selvittää onko moottoripyöräyhdistyksissä potentiaalisia
asiakkaita toimeksiantajalle. Toisena tavoitteena oli lisätä toimeksiantajan
tunnettuutta kyseisten asiakkaiden keskuudessa.
Kvantitatiivisessa tutkimuksessa menetelminä käytettiin internetin välityksellä
toimitettua kyselylomaketta. Lisäksi kilpailijoista sekä teoriaosiosta kerättiin tietoa
kirjoituspöytätutkimuksen avulla. Tutkimus voidaan jakaa kolmeen osaan, joista
ensimmäinen on katsaus toimeksiantajaan ja sen toimialaan. Toinen osio kattaa
teoriaosan, jossa käsitellään markkinatutkimusta kokonaisuutena. Kolmas osa
puolestaan kattaa itse tutkimusosan, jossa on kuvattu koko prosessi
johtopäätöksineen.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin syksyllä 2011. Selvityksestä kävi ilmi, että
moottoripyöräkerhot tekevät pääosin jonkinlaista yhteistyötä moottoripyöräalan
yritysten kanssa, mutta rengasmarkkinoilla yhteistyö ei ole yhtä suurta. Tärkeimpänä
huomiona voidaan pitää kohderyhmän tarvetta ja valmiutta yhteistyökumppaneille.
Suurin yksittäinen tekijä yhteistyökumppanin valintaan oli hinta. Yhteistyön
muodoista nousivat tutkimuksessa esille mainostaminen paikallisesti yhdistyksissä
sekä alennusprosentin käyttö. Rengasmyynnin lisäksi kyselystä kävi ilmi, että
yhdistykset kaipaavat lisää tuotteita renkaiden lisäksi, esimerkiksi varaosia.
Tunnettuutta saatiin lisättyä yritykselle huomattavasti, sillä jo tutkimuksen aikana
Riekkoniemi Oy sai yhteistyökumppaneita. Toimeksiantaja sai myös tulevaisuutta
ajatellen hyvää informaatiota käytettäväksi kyselyn perusteella.