B2B-yrityksen verkkosivuston sisällönhallinta
Lamminmäki, Ville (2013)
Lamminmäki, Ville
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921987
Tiivistelmä
Informatiivisen ja helppokäyttöisen verkkosivuston merkitys on erittäin suuri mille tahansa yritykselle. Verkkosivuston sisällön laadukkuus vaikuttaa siihen, millaisen kuvan yritys haluaa antaa itsestään, ja lopulta myös asiakkaan haluun tehdä yhteistyötä yrityksen kanssa. Hyvä sisältö on ajankohtaista ja tuoretta, jonka vuoksi sisältöä täytyy voida päivittää sivustolle nopeasti ja helposti. Näin ollen verkkosivusto kannattaa luoda sisällönhallintajärjestelmän ympärille. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön teoriaosuuksissa käsitellään edellä mainittuja aihe-alueita osana toteutettua produktia.
Opinnäytetyön toimeksiantona oli tuottaa valaisinten maahantuojayritys Oy Roomlight Ab:n uuden aputoiminimen Light-Pointin verkkosivuston sisältö. Produktilla pyrittiin ratkaisemaan pienyrityksen ongelma eli tarve toteuttaa verkkosivustolle riittävä määrä tuotetietoja mahdollisimman nopeasti. Satojen tuotetietojen ja tuotekuvien syöttäminen verkkosivustolle toteutettiin Joomla! -sisällönhallintajärjestelmän VirtueMart – verkkokauppalisäosan avulla.
Teoriaosuudessa käydään läpi, millainen yrityksen hyvän verkkosivuston tulisi olla. Tärkeässä roolissa on se, mitä sisältöä yritys luo verkkosivustolle. Osuudessa pureudutaan verkkosivuston sisällön luomisen perusasioihin, avainsanojen merkitykseen hakukonenäkyvyyden kannalta ja verkkokaupan tärkeyteen yrityksen kasvun näkökulmasta. Toisessa teoriaosuudessa keskitytään produktissa käytettyjen työkalujen eli Joomla! CMS:n ja VirtueMart -verkkokauppalisäosan esittelyyn.
Valaisevaa sisällönhallintaa -osiossa kuvaillaan opinnäytetyön etenemisen vaiheet alusta loppuun ja kerrotaan, millaisia tuntemuksia prosessin eri vaiheet herättivät. Lopussa arvioidaan tarkemmin koko prosessin etenemistä ja onnistumista. Produkti toteutettiin huhtikuun ja heinäkuun 2013 välillä.
Produktin lopputuloksena toimeksiantajayrityksen uusi verkkosivusto saatiin toimintakuntoon ennen syyssesongin alkua. Näin ollen työn tärkein tavoite eli pienyrityksen ongelman ratkaiseminen saavutettiin suunnitellusti. Raportin tärkein tehtävä taas oli käsitellä produktin aikana sivuttuja aiheita ja tukea omaa oppimista, sekä rohkaista toimeksiantajaa pohtimaan ja kehittämään yrityksen verkkosivuston sisältöä edelleen.
Opinnäytetyön toimeksiantona oli tuottaa valaisinten maahantuojayritys Oy Roomlight Ab:n uuden aputoiminimen Light-Pointin verkkosivuston sisältö. Produktilla pyrittiin ratkaisemaan pienyrityksen ongelma eli tarve toteuttaa verkkosivustolle riittävä määrä tuotetietoja mahdollisimman nopeasti. Satojen tuotetietojen ja tuotekuvien syöttäminen verkkosivustolle toteutettiin Joomla! -sisällönhallintajärjestelmän VirtueMart – verkkokauppalisäosan avulla.
Teoriaosuudessa käydään läpi, millainen yrityksen hyvän verkkosivuston tulisi olla. Tärkeässä roolissa on se, mitä sisältöä yritys luo verkkosivustolle. Osuudessa pureudutaan verkkosivuston sisällön luomisen perusasioihin, avainsanojen merkitykseen hakukonenäkyvyyden kannalta ja verkkokaupan tärkeyteen yrityksen kasvun näkökulmasta. Toisessa teoriaosuudessa keskitytään produktissa käytettyjen työkalujen eli Joomla! CMS:n ja VirtueMart -verkkokauppalisäosan esittelyyn.
Valaisevaa sisällönhallintaa -osiossa kuvaillaan opinnäytetyön etenemisen vaiheet alusta loppuun ja kerrotaan, millaisia tuntemuksia prosessin eri vaiheet herättivät. Lopussa arvioidaan tarkemmin koko prosessin etenemistä ja onnistumista. Produkti toteutettiin huhtikuun ja heinäkuun 2013 välillä.
Produktin lopputuloksena toimeksiantajayrityksen uusi verkkosivusto saatiin toimintakuntoon ennen syyssesongin alkua. Näin ollen työn tärkein tavoite eli pienyrityksen ongelman ratkaiseminen saavutettiin suunnitellusti. Raportin tärkein tehtävä taas oli käsitellä produktin aikana sivuttuja aiheita ja tukea omaa oppimista, sekä rohkaista toimeksiantajaa pohtimaan ja kehittämään yrityksen verkkosivuston sisältöä edelleen.