”Toimiva yhteistyö on ollut vuorovaikutteista” : Savonia-ammattikorkeakoulun sosiaalialan opiskelijoiden kokemuksia ohjauksesta ammatillisen kasvun tukena
Kamula, Päivi; Jarva, Riikka; Zitting, Henriikka (2013)
Kamula, Päivi
Jarva, Riikka
Zitting, Henriikka
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401081108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401081108
Tiivistelmä
Ammattikorkeakouluopiskelu perustuu yhä enemmän itseohjautuvaan oppimisprosessiin, jota tuetaan ohjauksella. Sosiaalialan koulutusohjelmassa opintojen ohjaus perustuu sosiokonstruktivistiselle oppimiskäsitykselle, jonka mukaan uutta tietoa rakennetaan vanhan päälle kokemusten ja historian pohjalta. Yksilöllisten opinpolkujen ja itseohjautuvuuden lisääntyessä on ajankohtaista pohtia, kuinka annettu ohjaus tukee opiskelijan ammatillista kasvua.
Opinnäytetyössä selvitettiin sosiaalialan opiskelijoiden kokemuksia ohjauksesta, jotta ohjausta voitaisiin kehittää vastaamaan opiskelijoiden oppimisprosessin ohjaamisen tarpeita. Opinnäytetyön tutkimus kohdennettiin Savonia-ammattikorkeakoulun Iisalmen kampuksen sosiaalialan opiskelijoihin, jotka olivat opiskelleet sosiaalialaa vähintään kaksi vuotta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena ja aineisto kerättiin opiskelijoilta vapaamuotoisilla kirjoitelmilla. Tuloksia peilattiin teoreettiseen viitekehykseen.
Tutkimuksen mukaan aito vuorovaikutus, yksilöllinen kohtaaminen ja kiireetön läsnäolo ovat yhteydessä hyvään yhteistyöhön ja onnistuneisiin ohjauskokemuksiin. Opiskelijat eivät välttämättä tunnista oppimiskäsitystään ja itseohjautuvuuden merkitystä oppimiselleen. Toisaalta opettajat eivät aina tunnista, missä vaiheessa opiskelija on oppimisprosessissaan. Tällöin ohjauksen tarve ja annettu ohjaus eivät kohtaa. Ohjaus edellyttää vuoropuhelua ja sitä tukevia käytäntöjä.
Opinnäytetyö on pohjatyötä sosiaalialan koulutusohjelman ohjauksen kehittämiselle. Jatkotutkimuksena voisi olla selvitys, millaisin ohjauksen keinoin sosiaalialan opiskelijoille voitaisiin avata ammattikorkeakouluopiskelun ideologiaa ja itseohjautuvuuden merkitystä, jotta se vastaisi opiskelijoiden ja opiskelun tarpeita. Tutkimuksen tulosta voisi selittää myös Iisalmen sosiaalialan opettajien näkökulmasta, eli kuinka he kokevat omien voimavarojensa ja Savonian asettamien taloudellisten resurssien riittävän onnistuneeseen ohjaustyöhön.
Opinnäytetyössä selvitettiin sosiaalialan opiskelijoiden kokemuksia ohjauksesta, jotta ohjausta voitaisiin kehittää vastaamaan opiskelijoiden oppimisprosessin ohjaamisen tarpeita. Opinnäytetyön tutkimus kohdennettiin Savonia-ammattikorkeakoulun Iisalmen kampuksen sosiaalialan opiskelijoihin, jotka olivat opiskelleet sosiaalialaa vähintään kaksi vuotta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena ja aineisto kerättiin opiskelijoilta vapaamuotoisilla kirjoitelmilla. Tuloksia peilattiin teoreettiseen viitekehykseen.
Tutkimuksen mukaan aito vuorovaikutus, yksilöllinen kohtaaminen ja kiireetön läsnäolo ovat yhteydessä hyvään yhteistyöhön ja onnistuneisiin ohjauskokemuksiin. Opiskelijat eivät välttämättä tunnista oppimiskäsitystään ja itseohjautuvuuden merkitystä oppimiselleen. Toisaalta opettajat eivät aina tunnista, missä vaiheessa opiskelija on oppimisprosessissaan. Tällöin ohjauksen tarve ja annettu ohjaus eivät kohtaa. Ohjaus edellyttää vuoropuhelua ja sitä tukevia käytäntöjä.
Opinnäytetyö on pohjatyötä sosiaalialan koulutusohjelman ohjauksen kehittämiselle. Jatkotutkimuksena voisi olla selvitys, millaisin ohjauksen keinoin sosiaalialan opiskelijoille voitaisiin avata ammattikorkeakouluopiskelun ideologiaa ja itseohjautuvuuden merkitystä, jotta se vastaisi opiskelijoiden ja opiskelun tarpeita. Tutkimuksen tulosta voisi selittää myös Iisalmen sosiaalialan opettajien näkökulmasta, eli kuinka he kokevat omien voimavarojensa ja Savonian asettamien taloudellisten resurssien riittävän onnistuneeseen ohjaustyöhön.