Peleissä mallintamisen periaatteet : Case: Stratogear
Mäki, Heikki (2013)
Mäki, Heikki
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821817
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin osana suurempaa projektia. Projektin tavoitteena oli kehittää peli. Peli käyttää alustana PC:tä. Projektin onnistumiseksi pelin tuli koostua vähintään pelattavasta demosta ennen kuin se voitiin katsoa opinnäytetyön osalta suoritetuksi.
Projekti koostuu neljästä eri osa-alueesta. Kukin osa-alue muodostaa oman opinnäytetyönsä. Osa-alueet ovat käsikirjoitus, mallintaminen, satunnaisuus ja tekoäly.
Tämän opinnäytetyön aiheena on mallintaminen. Tutkimusongelmana käsitellään yleisesti, miten malleja voidaan soveltaa peleihin optimaalisesti ja miten niitä voidaan mallintaa tehokkaammin pelien kannalta. Työssä käsitellään pelien asettamia rajoituksia ja vaatimuksia joista mallintajan on oltava tietoinen jollakin tasolla.
Työssä käytetään hyväksi edeltävää käytännönkokemusta ja aihetta käsittelevää mediaa. Työssä on myös hyödynnetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. On huomioitava, että tietyt tapauskuvailut ovat kuvauksia työn aikana tapahtuneista tapauksista.
Työn aikana sovellettiin paljon 3DSMax- ohjelmaa ja Unity-pelimoottoria. Tästä syystä näihin kahteen viitataan työn aikana useaan otteeseen. Työhön sisältyi myös tekstuurien työstämistä, joten GIMP- kuvankäsittelyohjelma mainitaan myös. Animaatiota ei sovellettu erillisissä ohjelmissa, mutta siitä on työssä oma lukunsa.
Työ toteutettiin muiden projektin osa-alueiden rinnalla samanaikaisesti. Toteutus oli projekti luontoinen siinä mielessä, että muitten haarojen kanssa käytiin säännöllistä neuvotteluja etenemisestä. Aikataulutus päätettiin myös ryhmässä niin kuin vaadittu sisältö. Ongelmien sattuessa suoritettiin myös ideoiden vaihtoa niiden ratkaisemiseksi.
Lopputuloksena päädyttiin pelidemoon, jonka mekaniikat toimivat odotetusti, mutta ennen kaikkea tämän työnosalta tärkeää on pelin esteetön suoritus ilman häiriöitä. Käytetyt mallit ja tekstuurit soveltuvat tällöin pelin käytettäväksi.
Tavoitteena on, että lukija saa tästä työstä jonkinlaisen käsityksen millaista pelinkehitys on. Aloitteleville mallintajille tavoitteena on välittää vähintään muutama hyödyllinen ohjenuora joita voi soveltaa mallintamiseen peleissä.
Projekti koostuu neljästä eri osa-alueesta. Kukin osa-alue muodostaa oman opinnäytetyönsä. Osa-alueet ovat käsikirjoitus, mallintaminen, satunnaisuus ja tekoäly.
Tämän opinnäytetyön aiheena on mallintaminen. Tutkimusongelmana käsitellään yleisesti, miten malleja voidaan soveltaa peleihin optimaalisesti ja miten niitä voidaan mallintaa tehokkaammin pelien kannalta. Työssä käsitellään pelien asettamia rajoituksia ja vaatimuksia joista mallintajan on oltava tietoinen jollakin tasolla.
Työssä käytetään hyväksi edeltävää käytännönkokemusta ja aihetta käsittelevää mediaa. Työssä on myös hyödynnetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. On huomioitava, että tietyt tapauskuvailut ovat kuvauksia työn aikana tapahtuneista tapauksista.
Työn aikana sovellettiin paljon 3DSMax- ohjelmaa ja Unity-pelimoottoria. Tästä syystä näihin kahteen viitataan työn aikana useaan otteeseen. Työhön sisältyi myös tekstuurien työstämistä, joten GIMP- kuvankäsittelyohjelma mainitaan myös. Animaatiota ei sovellettu erillisissä ohjelmissa, mutta siitä on työssä oma lukunsa.
Työ toteutettiin muiden projektin osa-alueiden rinnalla samanaikaisesti. Toteutus oli projekti luontoinen siinä mielessä, että muitten haarojen kanssa käytiin säännöllistä neuvotteluja etenemisestä. Aikataulutus päätettiin myös ryhmässä niin kuin vaadittu sisältö. Ongelmien sattuessa suoritettiin myös ideoiden vaihtoa niiden ratkaisemiseksi.
Lopputuloksena päädyttiin pelidemoon, jonka mekaniikat toimivat odotetusti, mutta ennen kaikkea tämän työnosalta tärkeää on pelin esteetön suoritus ilman häiriöitä. Käytetyt mallit ja tekstuurit soveltuvat tällöin pelin käytettäväksi.
Tavoitteena on, että lukija saa tästä työstä jonkinlaisen käsityksen millaista pelinkehitys on. Aloitteleville mallintajille tavoitteena on välittää vähintään muutama hyödyllinen ohjenuora joita voi soveltaa mallintamiseen peleissä.