Mielen kuvia… : Inspiroivia mielikuvia sekä luovuutta pianonsoiton alkeisopetusta värittämään (kirjallinen tutkielma)
Pesonen, Säde (2013)
Pesonen, Säde
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401151389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401151389
Tiivistelmä
Tarkastelin kokemuksiani työssäni pianonsoitonopettajan sijaisena sekä pedagogiikkaoppilaan opettajana. Näiden kokemusten pohjalta pyrin löytämään keskeisimmät elementit pianonsoiton alkeisopetuksessa.
Päädyin käsittelemään työssäni asioita, joita itse pidän keskeisimpinä soitonopetusta aloittaessa: kosketustapaa, artikulaatiota, dynamiikkaa sekä fraseerausta. Otin tärkeinä asioina esille myös kappaleen rakenteen, ulkoa oppimisen, kotiharjoittelun sekä sormijärjestykset. Käsittelin myös tapoja löytää kehon mahdollisimman luonteva ja vapautunut olotila soiton aikana. Mielikuvien toimivuuden yksilöllisyys eri oppilaiden kohdalla otetaan työssäni koko ajan huomioon.
Käsittelin työssäni myös luovuutta ja kokemuksellisuutta opetuksessa sekä oppilaan oman persoonan hyväksymistä ja kunnioittamista. Kokemuksellinen oppiminen nousi tärkeäksi teemaksi: se näytti luovan motivaatiota, joka taas johtaa harjoitteluun. Harjoittelu taas mahdollisti kehittymisen musiikissa, soitossa ja itsensä ilmaisussa taiteen avulla. Tärkeimmäksi arvoksi pianonsoiton opetuksessa nousikin opettajan rooli oppilaan oman taiteellisen ilmaisun heräämisen tukemisessa.
Omien kokemusteni lisäksi haastattelin kolmea kokenutta pianonsoitonopettajaa. Näiden haastattelujen antia käytin täydentämään havaintojani mielikuvien käyttöön liittyen.
Päädyin käsittelemään työssäni asioita, joita itse pidän keskeisimpinä soitonopetusta aloittaessa: kosketustapaa, artikulaatiota, dynamiikkaa sekä fraseerausta. Otin tärkeinä asioina esille myös kappaleen rakenteen, ulkoa oppimisen, kotiharjoittelun sekä sormijärjestykset. Käsittelin myös tapoja löytää kehon mahdollisimman luonteva ja vapautunut olotila soiton aikana. Mielikuvien toimivuuden yksilöllisyys eri oppilaiden kohdalla otetaan työssäni koko ajan huomioon.
Käsittelin työssäni myös luovuutta ja kokemuksellisuutta opetuksessa sekä oppilaan oman persoonan hyväksymistä ja kunnioittamista. Kokemuksellinen oppiminen nousi tärkeäksi teemaksi: se näytti luovan motivaatiota, joka taas johtaa harjoitteluun. Harjoittelu taas mahdollisti kehittymisen musiikissa, soitossa ja itsensä ilmaisussa taiteen avulla. Tärkeimmäksi arvoksi pianonsoiton opetuksessa nousikin opettajan rooli oppilaan oman taiteellisen ilmaisun heräämisen tukemisessa.
Omien kokemusteni lisäksi haastattelin kolmea kokenutta pianonsoitonopettajaa. Näiden haastattelujen antia käytin täydentämään havaintojani mielikuvien käyttöön liittyen.