Soita ja voita : kuulijakilpailut 2010-luvulla nuorille aikuisille suunnatuilla radiokanavilla
Poikelus, Jenni (2013)
Poikelus, Jenni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401161423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401161423
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan radion kuulijakilpailuja 2010-luvulla. Työssäni keskitytään erityisesti nuorille aikuisille suunnattuihin lähetysvirtaradioihin ja niiden kuulijakilpailuihin. Työ kartoittaa erilaiset kuulijakilpailukategoriat ja ne esitellään esimerkkien avulla.
Työtä varten tehtiin kaksi kyselyä. Ensimmäisen kyselyn avulla selvitettiin, että tavoittaako YleX-kanavan kuulijakilpailut myös kanavan kohderyhmän. Toisessa kyselyssä selvitettiin kuulijakilpailujen viihdyttävyyttä kuulijan näkökulmasta.
Opinnäytetyössäni määritellään aluksi lähetysvirtaradion ja sen yleisölähtöisyyden eli kohderyhmäajattelun. Toisessa luvussa käsitellään laajemmin kuulijakontaktia radiossa kontaktiohjelmien, parasosiaalisen suhteen ja kanavauskollisuuden kautta.
Kolmannessa luvussa käsitellään työn pääaihetta eli kuulijakilpailuja. Radion erilaiset kuulijakilpailut on jaettu seitsemään eri kategoriaa ja ne esitellään esimerkkien avulla. Samassa luvussa käsitellään uuden kilpailun ideoinnin oman kokemukseni kautta. Työssä vertaillaan lyhyesti myös kaupallisen ja ei-kaupallisen kanavan motiiveja luoda kuulijakilpailuja. Luvun lopuksi perehdytään osallistujien motiiveihin ja kohderyhmän tavoitteluun kuulijakilpailujen kautta ja esitellään ensimmäinen kyselyn.
Viidennessä luvussa käsitellään toinen kysely, jonka tarkoituksena oli tutkia erilaisten kuulijakilpailujen viihdyttävyyttä kuulijan näkökulmasta.
Kyselyjen lisäksi opinnäytetyöni perustuu omakohtaisiin havaintoihini ja kokemuksiini työs-säni YleX-kanavalla sekä kotimaiseen ja ulkomaiseen kirjallisuuteen.
Opinnäytetyöstäni käy ilmi, minkälaisia erilaisia kuulijakilpailuja tämän päivän lähetysvirtaradioissa on ja minkä takia niitä pidetään. Lisäksi työstäni voi lukea, mitkä asiat vaikuttavat kuulijakilpailun viihdyttävyyteen kuulijan näkökulmasta ja minkälaiset kilpailut ovat viihdyttävää radiosisältöä.
Työtä varten tehtiin kaksi kyselyä. Ensimmäisen kyselyn avulla selvitettiin, että tavoittaako YleX-kanavan kuulijakilpailut myös kanavan kohderyhmän. Toisessa kyselyssä selvitettiin kuulijakilpailujen viihdyttävyyttä kuulijan näkökulmasta.
Opinnäytetyössäni määritellään aluksi lähetysvirtaradion ja sen yleisölähtöisyyden eli kohderyhmäajattelun. Toisessa luvussa käsitellään laajemmin kuulijakontaktia radiossa kontaktiohjelmien, parasosiaalisen suhteen ja kanavauskollisuuden kautta.
Kolmannessa luvussa käsitellään työn pääaihetta eli kuulijakilpailuja. Radion erilaiset kuulijakilpailut on jaettu seitsemään eri kategoriaa ja ne esitellään esimerkkien avulla. Samassa luvussa käsitellään uuden kilpailun ideoinnin oman kokemukseni kautta. Työssä vertaillaan lyhyesti myös kaupallisen ja ei-kaupallisen kanavan motiiveja luoda kuulijakilpailuja. Luvun lopuksi perehdytään osallistujien motiiveihin ja kohderyhmän tavoitteluun kuulijakilpailujen kautta ja esitellään ensimmäinen kyselyn.
Viidennessä luvussa käsitellään toinen kysely, jonka tarkoituksena oli tutkia erilaisten kuulijakilpailujen viihdyttävyyttä kuulijan näkökulmasta.
Kyselyjen lisäksi opinnäytetyöni perustuu omakohtaisiin havaintoihini ja kokemuksiini työs-säni YleX-kanavalla sekä kotimaiseen ja ulkomaiseen kirjallisuuteen.
Opinnäytetyöstäni käy ilmi, minkälaisia erilaisia kuulijakilpailuja tämän päivän lähetysvirtaradioissa on ja minkä takia niitä pidetään. Lisäksi työstäni voi lukea, mitkä asiat vaikuttavat kuulijakilpailun viihdyttävyyteen kuulijan näkökulmasta ja minkälaiset kilpailut ovat viihdyttävää radiosisältöä.