Tutkielma havaitsemisesta, illuusion synnystä ja sen vahvistamisesta kolmiulotteisessa mallintamisessa ja tarinankerronnassa valokuvauksellista viitekehystä soveltaen
Van Niftrik, Kees (2013)
Van Niftrik, Kees
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013

Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401161444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401161444
Tiivistelmä
Alun perin opinnäytetyössä oli tarkoitus käsitellä yksinomaan 3ds Maxin työkaluja ja niiden käyttöä tunnelmatekijöiden luomiseen kuvissa. Melko pian kuitenkin kävi selväksi, että päästäkseen sisällöllisessä kerronnassa seuraavalle tasolle, pitää ensin ymmärtää ihmisen tapaa hahmottaa todellisuutta ja luoda ympärilleen oma toimintaympäristönsä, jossa raja uskomusten ja konkreettisen olemassa olevan välillä on häilyvä, jos sitä ylipäätään onkaan edes siinä mielessä kuin me sen arkitodellisuudessa haluamme ymmärtää. Siksi ensin käsitellään havaitsemista ja hahmottamista yleisellä tasolla ja edetään siitä sekä perseptuaalisen organisoinnin että konstruktivismin teorioiden kautta tarkastelemaan miten näiden teorioiden ja tiedostamattomien kognitiivisten prosessien yhteistoiminnan tuloksena voisimme vahvistaa kolmiulotteisen visuaalisen kerronnan sisällöllisiä viestejä ja tarinankerrontaa. Opinnäytetyö on rajattu tältä osin koskemaan lähinnä urbaanien rakennelmien visualisointia, mutta mukaan on otettu myös muutamia yleispätevästi vaikuttavia psykologismeja ja kuudennen kappaleen kaupunkikuvaa analysoiva kerronnallinen kappale on esimerkkinä siitä, miten tarinoita voi kirjaimellisesti kaivaa mallikuvista.
Seuraavissa kappaleissa palataan käsittelemään 3ds Maxin työkaluja ja tunnelmallisten tekijöiden synnyttämistä niiden avulla valokuvauksellista viitekehystä soveltaen silloin, kun se on soveltuvilta osin mielekästä. Pääpaino niitä käsitellessä on kuitenkin edelleen kerronnallisien elementtien vahvistamisessa ja visuaalisen viestin voimistamisessa esteettisiä, laadullisia ja tuotantotaloudellisia seikkoja unohtamatta.
Seuraavissa kappaleissa palataan käsittelemään 3ds Maxin työkaluja ja tunnelmallisten tekijöiden synnyttämistä niiden avulla valokuvauksellista viitekehystä soveltaen silloin, kun se on soveltuvilta osin mielekästä. Pääpaino niitä käsitellessä on kuitenkin edelleen kerronnallisien elementtien vahvistamisessa ja visuaalisen viestin voimistamisessa esteettisiä, laadullisia ja tuotantotaloudellisia seikkoja unohtamatta.