Päivittäistavarakaupan tulevaisuus Tornion alueella : kauppiaiden näkökulma
Kallijärvi, Anne; Nevala, Jenni (2014)
Kallijärvi, Anne
Nevala, Jenni
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401161456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401161456
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena on pienten päivittäistavarakauppojen tulevaisuus Tornion alueella kauppiaiden näkökulmasta. Tavoitteenamme on selvittää millaisia odotuksia, visioita ja kauhuskenaarioita kauppiailla on tulevaisuuden päivittäistavarakaupasta sekä miten päivittäistavarakauppa tulee muuttumaan tulevaisuudessa. Teemme opinnäytetyömme Lapland Sales Academy- hankkeelle.
Opinnäytetyömme teoriaosuudessa käsittelemme päivittäistavarakaupan historiaa ja sen kehitystä. Käsittelemme myös tulevaisuuden kuluttajaa ja itse tulevaisuutta ja sen erilaisia skenaarioita. Käsittelemme myös tulevaisuuden uudistuksia, niin teknologian kuin palvelun kannalta.
Toteutimme tutkimuksen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen ja metodina käytimme teemahaastatteluita. Haastattelimme neljää torniolaista kauppiasta. Haastattelut tehtiin syksyllä 2012.
Tuloksena saimme selkeän kuvan kauppiaiden odotuksista ja peloista tulevaisuuden suhteen. Suurimmat odotukset liittyivät teknologian ja tietotekniikan kehittymiseen ja lisääntymiseen. Kulutuskäyttäytymisen myös uskottiin muuttuvan trendien ja yleisen tietoisuuden vaikutuksesta. Suurimmiksi kauhuskenaarioiksi kauppiailla nousi sähkön hinnan nousu sekä suurten yritysten ja koulujen lakkauttaminen.
Asiasanat: päivittäistavarakauppa, kauppa-ala, teknologia, kulutustottumukset, tulevaisuudenodotukset.
Opinnäytetyömme teoriaosuudessa käsittelemme päivittäistavarakaupan historiaa ja sen kehitystä. Käsittelemme myös tulevaisuuden kuluttajaa ja itse tulevaisuutta ja sen erilaisia skenaarioita. Käsittelemme myös tulevaisuuden uudistuksia, niin teknologian kuin palvelun kannalta.
Toteutimme tutkimuksen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen ja metodina käytimme teemahaastatteluita. Haastattelimme neljää torniolaista kauppiasta. Haastattelut tehtiin syksyllä 2012.
Tuloksena saimme selkeän kuvan kauppiaiden odotuksista ja peloista tulevaisuuden suhteen. Suurimmat odotukset liittyivät teknologian ja tietotekniikan kehittymiseen ja lisääntymiseen. Kulutuskäyttäytymisen myös uskottiin muuttuvan trendien ja yleisen tietoisuuden vaikutuksesta. Suurimmiksi kauhuskenaarioiksi kauppiailla nousi sähkön hinnan nousu sekä suurten yritysten ja koulujen lakkauttaminen.
Asiasanat: päivittäistavarakauppa, kauppa-ala, teknologia, kulutustottumukset, tulevaisuudenodotukset.