Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Opiskelijaohjauksen ja oppimisympäristön laatu HYKS-sairaanhoitoalueen Medisiinisessä tulosyksikössä opiskelijoiden arvioimana

Kuikka, Niina (2014)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Kuikka_Niina.pdf (549.0Kt)
Lataukset: 


Kuikka, Niina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141331
Tiivistelmä
Terveysalan ammateissa on kliinisellä harjoittelulla, hoitotaitojen opettelulla käytännössä, keskeinen merkitys. HYKS-sairaanhoitoalueen Oppimisympäristön arviointiin kehitettyjen työkalujen avulla pyritään kehittämään harjoittelua ja takaamaan parhaat mahdolliset oppimistulokset. HUS:ssa on opiskelijaohjauksen- ja oppimisympäristön laadun arviointiin vuodesta 2007 ollut käytössä sähköinen CLES+T -mittari. (Meretoja – Saarikoski 2009) Medisiinisessä tulosyksikössä kliinisen harjoittelujakson suoritti vuonna 2011 453 AMK -opiskelijaa ja heistä 66 % (299) vastasi kyselyyn. Tässä tutkimuksessa analysoitiin CLES+T -mittarilla saatuja arvioita edelleen, selvittämällä mittarin taustamuuttujien yhteyksiä opiskelijoiden antamiin arvioihin ohjauksen laadusta ja oppimisympäristöstä. Tuloksissa korostui onnistuneen ohjaussuhteen merkitys suhteessa opiskelijoiden tyytyväisyyteen oppimisympäristöön ja ohjaussuhteen laatuun. Tilastollisesti merkitseviä yhteyksiä opiskelijoiden antamiin arvioihin oli opiskelijan iällä, opintojen vaiheella, suoritettavalla tutkintonimikkeellä, harjoittelujakson aikaisen ohjauksen toteutustavalla, ohjauskeskusteluiden määrällä, oppimistavoitteista keskustelemisella ohjaajan kanssa, väliarvioinnin käymisellä ja tilanteessa läsnä olleilla. Myös oppimistavoitteiden saavuttamisella, jakson aikana saadun ohjauksen tuella, loppuarvioinnin käymisellä, jaksoa edeltävällä opetuksella ja opiskelijatovereille suosittelulla näytti olevan yhteys annettuihin arvioihin. Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää opiskelijaohjauksen kehittämisessä opiskelijoita ohjaavissa yksiköissä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste