Sisäisen viestinnän kehittäminen : Case X
Seppälä, Annika (2014)
Seppälä, Annika
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401221614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401221614
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena on kehittää toimeksiantajayrityksen sisäistä viestintää laadullisen tutkimuksen keinoin. Pääpainona on tutkia, miten päivittäisistä, niin sanotuista juoksevista asioista, voidaan tiedottaa paremmin. Laaja teoriapohja sekä henkilökunnan haastatteluista kootut tutkimustulokset luovat yhdessä kokonaisuuden, jonka avulla tämä tavoite voidaan saavuttaa. Teoreettinen viitekehys on jaettu kahteen laajempaan kokonaisuuteen: sisäiseen markkinointiin ja sisäiseen viestintään. Nämä aihekokonaisuudet on pyritty käsittelemään mahdollisimman selkeästi ja monipuolisesti. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla henkilökohtaisesti yrityksen kahdeksaa pitempiaikaista työntekijää. Tutkimustulokset osoittivat sisäisessä markkinoinnissa ja sisäisessä viestinnässä olevan parantamisen varaa. Kireä työtahti ja epäselvät tehtävä- ja vastuunjaot aiheuttivat ongelmia monessa eri yhteydessä. Systemaattisempi sisäinen tiedottaminen parantaisi useita tiedonkulun ongelmia, tehostaisi työntekoa sekä lisäisi työntekijöiden sitoutuneisuutta yritykseen työnantajana.