YHTEISÖMARKKINOINNIN HYÖDYNTÄMINEN BRÄNDÄYKSESSÄ JA BRÄNDIN VAHVISTAMISESSA : Case peliyritykset ja –tuotteet
Antti, Ruonala (2013)
Antti, Ruonala
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401171491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401171491
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka Cursor Oy:n Start-up and Spin-off Factory -hankkeen yrityskiihdyttämössä olevien peliyritysten tulisi markkinoida digitaalisia pelituotteita internetin yhteisöissä. Työn toimeksiantaja on Kotka-Hamina seudun alueellinen kehittämisyhtiö, joka toimii seudun yritystoiminnan kilpailukyvyn tukemiseksi ja vahvistamiseksi. Työn tarkoituksena oli löytää tapoja miten
tuotetta tai yritystä saadaan yhteisömarkkinointia hyväksikäyttäen brändättyä ja kuinka erityisesti internetin sosiaaliset yhteisöt auttavat brändäyksessä ja brändin markkinoinnissa. Yrityskiihdyttämö edistää jo markkinoilla jalansijaa saaneiden innovatiivisten yritysten nopeaa kasvua ja kansainvälistymistä, jossa myös tavaramerkin luominen ja markkinointi ovat olennaisessa osassa. Yrityskiihdyttämön yritykset ovat markkinoineet internetin yhteisöissä vasta vähän. Erityinen perehtyminen sosiaalisen median markkinointiin ja sen tuomien hyötyjen tutkiminen, kuten myös vahvan brändin rakentaminen on jäänyt vähäiseksi, tuotekehityksen viedessä kaikki käytettävissä olevat resurssit.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, jossa suoritettiin teemahaastattelu viidelle pelialan start-up yritykselle. Haastattelun tavoitteena oli selvittää yritysten tapoja tehdä yhteisömarkkinointia sekä selvittää mihin nämä päätökset perustuvat.
Tuloksista ilmeni, että kaikki haastatellut start-up yritykset luottavat samaan kilpailuetuun, aktiivisuuteen
ja asiakkaan huomioon ottamiseen. Kilpailuetu toimii suuria brändejä vastaan, mutta pienten brändien joukossa sitä ei enää voida luokitella eduksi sen ollessa niin yleistä. Yritysten tulisi myös pohtia tarkemmin omaa markkinointistrategiaansa, sillä tällä hetkellä yhdelläkään ei sitä varsinaisesti ollut. Kaikki markkinoinnin elementit tulisi integroida toisiinsa, sillä kuluttajalle luodusta kokonaiskuvasta muodostuu brändin imago. Sosiaalinen media tulisi integroida avainkomponentiksi yrityksen markkinointistrategiaan ja tavoitteena tulisi olla virallinen prosessi yhteisömarkkinoinnin suunnittelussa selvin tavoittein
ja mittarein.
Tutkimuksesta ja sen tuloksista tulee olemaan hyötyä yrityskiihdyttämön ja myös sen ulkopuolisille yrityksille.
Tutkimusta kokonaisuudessaan voidaan soveltaa myös muulle kuin pelialalle, jonka ansiosta tutkimus on hyvin monikäyttöinen.
tuotetta tai yritystä saadaan yhteisömarkkinointia hyväksikäyttäen brändättyä ja kuinka erityisesti internetin sosiaaliset yhteisöt auttavat brändäyksessä ja brändin markkinoinnissa. Yrityskiihdyttämö edistää jo markkinoilla jalansijaa saaneiden innovatiivisten yritysten nopeaa kasvua ja kansainvälistymistä, jossa myös tavaramerkin luominen ja markkinointi ovat olennaisessa osassa. Yrityskiihdyttämön yritykset ovat markkinoineet internetin yhteisöissä vasta vähän. Erityinen perehtyminen sosiaalisen median markkinointiin ja sen tuomien hyötyjen tutkiminen, kuten myös vahvan brändin rakentaminen on jäänyt vähäiseksi, tuotekehityksen viedessä kaikki käytettävissä olevat resurssit.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, jossa suoritettiin teemahaastattelu viidelle pelialan start-up yritykselle. Haastattelun tavoitteena oli selvittää yritysten tapoja tehdä yhteisömarkkinointia sekä selvittää mihin nämä päätökset perustuvat.
Tuloksista ilmeni, että kaikki haastatellut start-up yritykset luottavat samaan kilpailuetuun, aktiivisuuteen
ja asiakkaan huomioon ottamiseen. Kilpailuetu toimii suuria brändejä vastaan, mutta pienten brändien joukossa sitä ei enää voida luokitella eduksi sen ollessa niin yleistä. Yritysten tulisi myös pohtia tarkemmin omaa markkinointistrategiaansa, sillä tällä hetkellä yhdelläkään ei sitä varsinaisesti ollut. Kaikki markkinoinnin elementit tulisi integroida toisiinsa, sillä kuluttajalle luodusta kokonaiskuvasta muodostuu brändin imago. Sosiaalinen media tulisi integroida avainkomponentiksi yrityksen markkinointistrategiaan ja tavoitteena tulisi olla virallinen prosessi yhteisömarkkinoinnin suunnittelussa selvin tavoittein
ja mittarein.
Tutkimuksesta ja sen tuloksista tulee olemaan hyötyä yrityskiihdyttämön ja myös sen ulkopuolisille yrityksille.
Tutkimusta kokonaisuudessaan voidaan soveltaa myös muulle kuin pelialalle, jonka ansiosta tutkimus on hyvin monikäyttöinen.