Olvin maitopohjaisten välipalajuomien lanseeraus
Laitila, Miia-Mari; Korolainen, Riikka (2014)
Laitila, Miia-Mari
Korolainen, Riikka
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401281790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401281790
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, onnistuttiinko Olvin maitopohjaisten välipalajuomien lanseerauksessa siten, että haluttu kohderyhmä saavutettiin. Työn tavoitteena oli myös selvittää, arvostavatko yritys ja haluttu kohderyhmä samoja asioita lanseerauspäätöksissä. Työn toimeksiantajana toimi Olvi Oyj. Olvi on ainoa itsenäisenä suomalaisena säilynyt panimo, joka haluaa tarjota suomalaisille juomanautintoja ja positiivisia elämyksiä. Olvi on valmistanut juomia jo 135 vuoden ajan Iisalmessa. Tutkimuksesta saatujen tuloksien avulla yritys voi rakentaa toimivamman markkinointiviestinnän tuotelanseerauskampanjoilleen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena eri alojen opiskelijoille. Kohdejoukkona toimivat perustut-kintoa suorittavat nuoret ja aikuiset Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijat. Kysely toteutettiin opiskelijoille pape-risena kyselylomakkeena, johon sisältyi myös makutesti. Kyselyyn vastasi yhteensä 117 opiskelijaa vastausprosentin ollessa 95 %. Kyselylomake ja makutesti antoivat tietoa tuotteen sisällöstä, pakkauksesta, brändistä sekä mark-kinointiviestinnästä. Tuoteryhmäpäällikön ja asiakaspalvelu- ja hallintojohtajan haastattelut lanseerausprosessista olivat myös osa opinnäytetyötä.
Työn teoreettinen osa keskittyy lanseeraukseen ja sen työkaluihin. Opinnäytetyön tuotokset, kehittämisehdotukset sekä ehdotukset lanseeraustyökaluiksi sisältyvät raporttiin. Kyselyn tuloksista käy ilmi, että kohderyhmä ja yritys arvostavat samoja asioita vahvan ja laadukkaan tuotemerkin omaavan välipalajuoman lanseerauspäätöksissä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena eri alojen opiskelijoille. Kohdejoukkona toimivat perustut-kintoa suorittavat nuoret ja aikuiset Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijat. Kysely toteutettiin opiskelijoille pape-risena kyselylomakkeena, johon sisältyi myös makutesti. Kyselyyn vastasi yhteensä 117 opiskelijaa vastausprosentin ollessa 95 %. Kyselylomake ja makutesti antoivat tietoa tuotteen sisällöstä, pakkauksesta, brändistä sekä mark-kinointiviestinnästä. Tuoteryhmäpäällikön ja asiakaspalvelu- ja hallintojohtajan haastattelut lanseerausprosessista olivat myös osa opinnäytetyötä.
Työn teoreettinen osa keskittyy lanseeraukseen ja sen työkaluihin. Opinnäytetyön tuotokset, kehittämisehdotukset sekä ehdotukset lanseeraustyökaluiksi sisältyvät raporttiin. Kyselyn tuloksista käy ilmi, että kohderyhmä ja yritys arvostavat samoja asioita vahvan ja laadukkaan tuotemerkin omaavan välipalajuoman lanseerauspäätöksissä.