Vastuukorjauksen korjausprosessin vaiheet ja tehostaminen
Loponen, Essi (2021)
Loponen, Essi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201161332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201161332
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin YIT Suomi Oy:lle. Opinnäyteyön tarkoituksena oli tutkia vastuukorjausprosessin vaiheita ja kehittää työnjohdolle toimintamallia ja ohjeistusta, jota tukena käyttäen suurempia ja pitkäkestoisempia korjausprosessikokonaisuuksia on helpompi hallita. Ohjeistuksen tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää korjausprosessia suunnittelun, kustannusten, ajankäytön ja laadun, mutta myös asiakastyytyväisyyden osa-alueet huomioon ottaen; kerralla oikein -ajatusmalli halutaan työnjohtajien lähtökohdaksi kaikelle tekemiselle.
Aihe valikoitui pitkälti sen vuoksi, että vastuukorjausyksikön työnjohtajille ei ole tällä hetkellä olemassa toimintaohjetta korjausprosessin sisällöstä ja etenemisestä, vaan kukin toimii parhaaksi näkemällään tavalla ja johdonmukaisuuden puuttumisen sekä asioissa oikomisen vuoksi korjauksia on pitkittynyt turhaan. Kun esimerkiksi suunnitelmat ovat vajavaiset, aikataulutuksessa on puutteita tai työmenetelmät ovat vääriä, vaikuttavat ne korjausten kestoon ja tätä kautta negatiivisesti suoraan kustannuksiin. Vastuukorjaus työskentelee pääsääntöisesti ihmisten kodeissa tai niiden välittömässä läheisyydessä, joten vaikutukset heijastuvat kustannusten lisäksi myös asiakaskokemukseen ja tätä kautta yrityksen arvostettavuuteen.
Tämän opinnäytetyön tuloksena työnjohtajille tehtiin tiivistetty korjausprosessiohjeistus ja korjausprosessin muistilista apuvälineeksi tulevia korjauksia varten.
Aihe valikoitui pitkälti sen vuoksi, että vastuukorjausyksikön työnjohtajille ei ole tällä hetkellä olemassa toimintaohjetta korjausprosessin sisällöstä ja etenemisestä, vaan kukin toimii parhaaksi näkemällään tavalla ja johdonmukaisuuden puuttumisen sekä asioissa oikomisen vuoksi korjauksia on pitkittynyt turhaan. Kun esimerkiksi suunnitelmat ovat vajavaiset, aikataulutuksessa on puutteita tai työmenetelmät ovat vääriä, vaikuttavat ne korjausten kestoon ja tätä kautta negatiivisesti suoraan kustannuksiin. Vastuukorjaus työskentelee pääsääntöisesti ihmisten kodeissa tai niiden välittömässä läheisyydessä, joten vaikutukset heijastuvat kustannusten lisäksi myös asiakaskokemukseen ja tätä kautta yrityksen arvostettavuuteen.
Tämän opinnäytetyön tuloksena työnjohtajille tehtiin tiivistetty korjausprosessiohjeistus ja korjausprosessin muistilista apuvälineeksi tulevia korjauksia varten.