Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Esihenkilötyö: henkilöstöhallinnon opas esihenkilöille: case x oy
Udelius, Outi (2022)
Udelius, Outi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201171345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201171345
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin oululaiselle biojalostusteknologioita kehittävälle organisaatiolle. Organisaation voimakkaan kasvuvaiheen myötä yhdeksi tärkeäksi kehityskohteeksi oli muodostunut esihenkilötyön kehittäminen sekä yhteisten HR käytänteiden luominen ja dokumentoiminen. Tutkimusongelmaksi muodostui, kuinka saada yhtenäiset ja selkeät mallit organisaation HR- ja esihenkilötoimintaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda arjen työkalu, henkilöstöhallinnon opas esihenkilöille, esihenkilötyön ja HR:n toiminnan tueksi. Oppaan tarkoituksena oli yhdenmukaistaa ja selkeyttää esihenkilötyötä ja toimintatapoja ja pyrkiä varmistamaan henkilöstön tasavertainen kohtelu läpi organisaation.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään esihenkilön perustehtävää, esihenkilötyöhön liittyviä lainsäädännöllisiä velvoitteita ja vastuita, johtamisen eri osa alueita, työsuhteen elinkaarta sekä haastavia tilanteita esihenkilön näkökulmasta. Esihenkilön vuorovaikutustaidot ja itsensä johtaminen korostuvat, koska ne ovat avainasemassa onnistuneessa johtamisessa. Johtaminen on vuorovaikutusta, ja mikäli esihenkilö ei kykene johtamaan itseään, ei hän kykene johtamaan myöskään johdettaviaan. Työn empiirisessä osassa esitellään, miten johtamisen tukitoimia ja hyviä käytäntöjä on tutkittu. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten esihenkilötyötä tuetaan eri organisaatioissa ja minkälaisia toiveita ja tarpeita case organisaation esihenkilöillä on arjen työssä.
Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluina, jotka kohdennettiin HR-ammattilaisiin sekä case-organisaation esihenkilöihin. Tutkimuksella saatiin arvokasta tietoa ja uusia näkökulmia esihenkilötyön tukemiseen. Tutkimustuloksista selvisi, että erillisten esihenkilöille laadittujen henkilöstöhallinnon oppaiden olemassaolo ja käyttö eivät ole kovin yleisiä mutta opas koettiin kuitenkin tarpeelliseksi sekä esihenkilöiden että HR-ammattilaisten osalta. The thesis was done for an organization that provides biorefining technologies in the city of Oulu. Due to the strong growth phase of the organization, one of the important development goals was the development of supervisor work and the creation and documentation of common HR practices. The research problem was how to get uniform and clear models for the HR and supervisor activities. The aim of the thesis was to create an everyday tool, a human resource management guide for supervisors, to support supervisor work and HR operations. The objective of the guide was to harmonize and clarify supervisor work and to procedures and seek to ensure equal treatment of personnel throughout the organization.
The theoretical framework of the thesis examines with the basic tasks of supervisor work, legal obligations and responsibilities, different aspects of leadership, the life cycle of an employment relationship and challenging situations from the supervisor's point of view. Interaction skills and self-management are especially highlighted because they play a key role in successful leadership. Leadership is an interaction, and if the supervisor is uncabable to self-manage himself/herself, he/she will not be able to lead subordinates properly. The empirical section of the thesis presents how leadership support measures and good practices have been studied. The aim of the study was to find out how supervisor work is supported in different organizations and what kind of wishes and needs the supervisors of the case organization have in their daily work.
The research was conducted in the form of thematic interviews, which were targeted at HR professionals and case organization supervisors. The study provided valuable information and new perspectives on supporting supervisor work. The results of the study showed that the existence and use of separate human resource management guides for supervisors is not very common, but the guide was considered necessary for both supervisors and HR professionals.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään esihenkilön perustehtävää, esihenkilötyöhön liittyviä lainsäädännöllisiä velvoitteita ja vastuita, johtamisen eri osa alueita, työsuhteen elinkaarta sekä haastavia tilanteita esihenkilön näkökulmasta. Esihenkilön vuorovaikutustaidot ja itsensä johtaminen korostuvat, koska ne ovat avainasemassa onnistuneessa johtamisessa. Johtaminen on vuorovaikutusta, ja mikäli esihenkilö ei kykene johtamaan itseään, ei hän kykene johtamaan myöskään johdettaviaan. Työn empiirisessä osassa esitellään, miten johtamisen tukitoimia ja hyviä käytäntöjä on tutkittu. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten esihenkilötyötä tuetaan eri organisaatioissa ja minkälaisia toiveita ja tarpeita case organisaation esihenkilöillä on arjen työssä.
Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluina, jotka kohdennettiin HR-ammattilaisiin sekä case-organisaation esihenkilöihin. Tutkimuksella saatiin arvokasta tietoa ja uusia näkökulmia esihenkilötyön tukemiseen. Tutkimustuloksista selvisi, että erillisten esihenkilöille laadittujen henkilöstöhallinnon oppaiden olemassaolo ja käyttö eivät ole kovin yleisiä mutta opas koettiin kuitenkin tarpeelliseksi sekä esihenkilöiden että HR-ammattilaisten osalta.
The theoretical framework of the thesis examines with the basic tasks of supervisor work, legal obligations and responsibilities, different aspects of leadership, the life cycle of an employment relationship and challenging situations from the supervisor's point of view. Interaction skills and self-management are especially highlighted because they play a key role in successful leadership. Leadership is an interaction, and if the supervisor is uncabable to self-manage himself/herself, he/she will not be able to lead subordinates properly. The empirical section of the thesis presents how leadership support measures and good practices have been studied. The aim of the study was to find out how supervisor work is supported in different organizations and what kind of wishes and needs the supervisors of the case organization have in their daily work.
The research was conducted in the form of thematic interviews, which were targeted at HR professionals and case organization supervisors. The study provided valuable information and new perspectives on supporting supervisor work. The results of the study showed that the existence and use of separate human resource management guides for supervisors is not very common, but the guide was considered necessary for both supervisors and HR professionals.