Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Koira mukana tukemassa oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehitystä kouluympäristössä : koira-avusteisuutta hyödyntävien työntekijöiden näkökulmia koira-avusteisesta toiminnasta alakoulussa

Nikkola, Suvi (2022)

 
Avaa tiedosto
Nikkola_Suvi.pdf (457.6Kt)
Lataukset: 


Nikkola, Suvi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201171369
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää koira-avusteisen toiminnan hyötyjä alakouluympäristössä ja saada selville, kuinka koira-avusteisuutta hyödynnetään oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemisessa. Tavoitteena oli luoda luotettavaa näyttöä koira-avusteisesta toiminnasta, jotta koira-avusteisuutta voitaisiin hyödyntää tulevaisuudessa vieläkin enemmän.

Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastatteluihin osallistui viisi koira-avusteisuuden parissa työskentelevää opetushenkilöstöön ja oppilashuoltoon kuuluvaa peruskoulun työntekijää, joilla oli kokemusta alakoulussa tehtävästä työstä. Kerätty aineisto analysoitiin teemojen kautta, jotka rakennettiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin. Aineistossa haastateltavien äänet kuuluvat anonyymisti, sillä henkilöllisyys ei ole tuloksien kannalta olennaista.

Kerätystä aineistosta ilmenee, että koira pystyy vaikuttamaan jo pelkällä läsnäolollaan oppilaisiin luomalla positiivisuutta. Aineistosta käy ilmi koira-avusteisen toiminnan tavoitteet ja mahdollisuudet opetuksessa ja oppilashuollollisissa tehtävissä ja se, kuinka koiraa hyödynnetään koulun yksilö- ja yhteisötyössä. Koiran koetaan lisäävän yhteisöllisyyttä, luovan helposti lähestyttävän ilmapiirin, madaltavan kynnystä vuorovaikutukselle ja tunteiden ilmaisulle sekä tukevan oppilaiden empatiataitoja.

Tuloksista voidaan päätellä, että koira soveltuu monipuolisesti oppilaiden tunneja vuorovaikutustaitojen tukemiseen. Koiran läsnäolo koulussa tuo spontaaneja kohtaamisia, mutta myös suunnitellut hetket tukevat oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Koiran kanssa oleminen ja juttelu on lähtökohtaisesti suurimmalle osalle oppilaista helpompaa kuin toisen ihmisen kanssa sosiaalinen kanssakäyminen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste