Digitaalisen taloushallintojärjestelmän onnistunut käyttöönotto kirjanpitotoimistossa
Taussi, Suvi (2022)
Taussi, Suvi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201191429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201191429
Tiivistelmä
Taloushallinnon ala on kokenut runsaasti muutoksia taloushallinnon työtehtävissä käytettävien työkalujen suhteen digitalisaation seurauksena. Yhä useampi tilitoimisto käyttää digitaalisia työkaluja ja asioita hoidetaan sähköisten kanavien kautta. Taloushallinnon perustyö on vähenemään päin digitaalisten taloushallinnon ohjelmistojen tarjoamien automatisaatioiden sekä ohjelmistorobotiikan myötä. Tämän
opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitkä seikat vaikuttavat digitaalisen taloushallinnon ohjelmiston onnistuneeseen käyttöönottoon ja mitkä ovat sellaisia seikkoja, joihin yrityksen kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota ohjelmiston käyttöönottoprosessissa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi taloushallinnon ammattilainen, joka oli ottamassa käyttöön digitaalista taloushallinnon järjestelmää omassa yrityksessään. Tarkoituksena on, että myös toimeksiantajan asiakkaat ottavat ohjelmiston käyttöön tulevaisuudessa, jolloin taloushallinnolliset asiat saadaan hoidettua täysin sähköisessä muodossa. Asiakkaan ottaessa ohjelmiston käyttöön, toimii toimeksiantaja konsultoivassa roolissa tässä opinnäytetyössä laadittua käyttöönottomallia hyödyntäen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tietojärjestelmän onnistuneen käyttöönoton teoriaviitekehyksen sekä opinnäytetyön tutkimuksen perusteella luoda tietojärjestelmän onnistuneen käyttöönoton malli, jota noudattamalla toimeksiantaja mahdollistaisi onnistuneen käyttöönoton sekä omassa yrityksessään että asiakkaillaan. Kehittämisideana syntyi Valmisohjelmiston onnistuneen käyttöönoton malli, joka on kuusi portainen ja se etenee käyttöönottoprosessin alusta loppuun. Mallia ei ole suoraan määritelty
taloushallinnon alalle, joten se on käytettävissä myös muilla liiketoiminnallisilla sektoreilla.
Tutkimus toteutettiin pääosin määrällisenä tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Kaikki kyselyyn vastanneet olivat taloushallinnon ammattilaisia. Tutkimukseen osallistui yhteensä kymmenen henkilöä.
Tutkimuksen perusteella saatiin selville, että taloushallinnon yritykset käyttävät laajalti taloushallinnon ammattilaisille suunnattuja valmisohjelmistoja. Tutkimuksen vastauksista ilmeni, että valmisohjelmistot ovat käyttäjäystävällisiä, helppoja käyttää ja niiden käyttämiseen oli saatavilla tukea ohjelmiston tuottajalta. Tässä opinnäytetyössä suoritetun tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että valmisohjelmiston valinta yrityksen taloushallinnon työkaluksi on ensimmäinen askel järjestelmän onnistuneeseen käyttöönottoon perinteisen ohjelmistotalon suunnitteleman järjestelmän sijaan.
opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitkä seikat vaikuttavat digitaalisen taloushallinnon ohjelmiston onnistuneeseen käyttöönottoon ja mitkä ovat sellaisia seikkoja, joihin yrityksen kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota ohjelmiston käyttöönottoprosessissa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi taloushallinnon ammattilainen, joka oli ottamassa käyttöön digitaalista taloushallinnon järjestelmää omassa yrityksessään. Tarkoituksena on, että myös toimeksiantajan asiakkaat ottavat ohjelmiston käyttöön tulevaisuudessa, jolloin taloushallinnolliset asiat saadaan hoidettua täysin sähköisessä muodossa. Asiakkaan ottaessa ohjelmiston käyttöön, toimii toimeksiantaja konsultoivassa roolissa tässä opinnäytetyössä laadittua käyttöönottomallia hyödyntäen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tietojärjestelmän onnistuneen käyttöönoton teoriaviitekehyksen sekä opinnäytetyön tutkimuksen perusteella luoda tietojärjestelmän onnistuneen käyttöönoton malli, jota noudattamalla toimeksiantaja mahdollistaisi onnistuneen käyttöönoton sekä omassa yrityksessään että asiakkaillaan. Kehittämisideana syntyi Valmisohjelmiston onnistuneen käyttöönoton malli, joka on kuusi portainen ja se etenee käyttöönottoprosessin alusta loppuun. Mallia ei ole suoraan määritelty
taloushallinnon alalle, joten se on käytettävissä myös muilla liiketoiminnallisilla sektoreilla.
Tutkimus toteutettiin pääosin määrällisenä tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Kaikki kyselyyn vastanneet olivat taloushallinnon ammattilaisia. Tutkimukseen osallistui yhteensä kymmenen henkilöä.
Tutkimuksen perusteella saatiin selville, että taloushallinnon yritykset käyttävät laajalti taloushallinnon ammattilaisille suunnattuja valmisohjelmistoja. Tutkimuksen vastauksista ilmeni, että valmisohjelmistot ovat käyttäjäystävällisiä, helppoja käyttää ja niiden käyttämiseen oli saatavilla tukea ohjelmiston tuottajalta. Tässä opinnäytetyössä suoritetun tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että valmisohjelmiston valinta yrityksen taloushallinnon työkaluksi on ensimmäinen askel järjestelmän onnistuneeseen käyttöönottoon perinteisen ohjelmistotalon suunnitteleman järjestelmän sijaan.