Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Liikkuvuus- ja lihasvoimaharjoittelun merkitys tanssissa sekä toteuttaminen tanssitunnilla

Kemppainen, Aija-Riina (2022)

Avaa tiedosto
kemppainen_aija-riina.pdf (519.3Kt)
Lataukset: 


Kemppainen, Aija-Riina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201191459
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään tanssinopettajien näkemyksiä liikkuvuus- ja lihasvoimaharjoittelun merkityksestä tanssissa sekä sitä, miten he toteuttavat lihasvoima- ja liikkuvuusharjoittelua tanssinopetuksessaan. Tavoitteena on tehdä päätelmiä siitä, miten lihasvoima- ja liikkuvuusharjoittelua voitaisiin käytännössä toteuttaa tanssitunneilla. Lähtökohta opinnäytetyölle on ammatillinen kehittyminen, mutta työ antaa vinkkejä tanssialalle laajemminkin tanssituntien sisältöjen rakentamiseen sekä tanssinopettajien koulutuksen suunnitteluun.

Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee fyysisen suorituskyvyn merkitystä tanssissa. Fyysisen suorituskyvyn osa-alueista tarkastellaan lihasvoimaa ja liikkuvuutta sekä periaatteita niiden harjoitteluun. Fyysisen suorituskyvyn osa-alueiden kehittäminen hyödyttää ja tukee kaikin puolin tanssijan hyvinvointia, terveyttä, loukkaantumisriskin vähentämistä sekä tanssiuran ja -harrastuksen jatkumista taitotasosta riippumatta. Lisäksi suorituskyvyn kehittyminen parantaa sekä tanssijan tanssi-ilmaisua että kokonaisvaltaista kokemusta tanssista.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastateltaviksi valikoitui kolme tanssinopettajaa, jotka opettavat eri tanssilajeja aikuisille ja nuorille aikuisille harrastajista edistyneisiin/kilpaileviin tanssijoihin. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttämällä teemoittelua.

Tutkimustulosten mukaan tanssinopettajat pitävät liikkuvuus- ja lihasvoimaharjoittelua tärkeänä yksilölle, mutta siitä huolimatta osa tanssinopettajista ei toteuta sitä tanssinopetuksessaan järjestelmällisesti. Liikkuvuus- ja lihasvoimaharjoitteita käytetään tanssitunneilla, mutta niiden tarkoitus ei ole näiden osa-alueiden varsinainen kehittäminen. Mikäli fyysistä suorituskykyä halutaan kehittää laajemmin tanssin vaativuustasoa vastaavaksi ja jopa sen yli, harjoittelun tulisi olla järjestelmällistä ja tavoitteellista. Lihasvoima- ja liikkuvuusharjoittelun toteuttamista tulisi huomioida monipuolisesti tanssissa tanssilajin vaatimusten mukaisesti. Lihasvoimaharjoitteluun tulisi sisällyttää kaikkien lihasvoiman osa-alueiden harjoituttamista ja liikkuvuusharjoitteluun vaihtelevasti eri liikkuvuustekniikoita.

Kun harjoittelu tuodaan osaksi tanssituntia ja tanssijoita ohjeistetaan harjoitteluun perustellen, miten toimia ja miksi, harjoittelun toteutuminen varmistetaan ja siten fyysisen suorituskyvyn on mahdollista kehittyä. Samalla tanssijat oppivat oma-aloitteisesti kantamaan vastuuta tekemisistään. Tanssinopettajien tulisi siis lisätä tietämystään ja osaamistaan fyysisen suorituskyvyn harjoituttamisesta. Tämä pitäisi ottaa huomioon myös tanssinopettajien koulutuksessa, jotta tanssijoiden harjoittelua osataan tukea ja ohjata parhaalla mahdollisella tavalla.
 
This thesis focuses on dance teacher’s views on the importance of mobility and strength training in dance. It also considers how the training is implemented in their dance teaching. The aim is to draw conclusions on how mobility and strength training should be considered during dance class. The theoretical background of this thesis is rooted in the importance of physical performance in dance. Among the aspects of physical performance, muscle strength and mobility are examined, as well as the principles for their respective training. This training supports dancer’s well-being, health, reduction of the risk of injury, and continuation of the dance career and hobby, no matter what the dancer’s skill level is. It also supports both dance expression and inner experience of dance.

This thesis adopted the qualitative research method, and the data was collected through thematic interviews. Three dance teachers were selected for the interview. The data was analyzed by categorizing it into themes.

The main findings indicate that the dance teachers consider mobility and strength training important for the individual. However, some dance teachers do not systematically implement it in their dance teaching. Mobility and muscle strength exercises are used in dance classes, but on the other hand, are not intended to actually develop these areas. If physical performance is to be developed better to match the demands of dance, and exceed them, training should be systematic and goal-oriented. Mobility and strength training should be implemented comprehensively, with sufficient variation, with respect to requirements of the dance sport. Strength training should include exercises of all aspects of muscle strength, and mobility training should include various mobility techniques.

The implementation of training in dance classes and proper instructions ensure that the training is implemented accordingly. In practice, these instructions mean explaining “how to act” and “why” within training sessions, enabling the development of the physical performance by training. The dancers learn to take responsibility for what they do on their own initiative. Thus, dance teachers should increase their knowledge and skills in practicing physical performance. These aspects should also be considered in the education of dance teachers, too, in order to allow the training of dancers to be supported and guided in the best possible way.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste