Simulaatio-opetuksen vaikutus sairaanhoitajien akuuttihoitotyön osaamiseen: integroiva kirjallisuuskatsaus
Muotka, Riikka (2022)
Muotka, Riikka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201271712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201271712
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena oli selvittää simulaatio-opetuksen vaikutuksia sairaanhoitajien akuuttihoitotyön osaamiseen. Tavoitteena oli tuottaa tietoa simulaatio-opetuksessa esiin nousevista sairaanhoitajien akuuttihoitotyön osaamiseen vaikuttavista tekijöistä hoitotyön kehittämiseksi.
Tutkimusaineiston haku toteutettiin systemaattisesti PubMed -, Cinahl complete - ja ScienceDirect – tietokannoista. Tiedonhakua täydennettiin käsihaulla. Aineiston valinta perustui määriteltyihin sisäänotto- ja poissulkukriteereihin. Katsaukseen valittujen 12 tutkimusartikkelin laatua arvioitiin Joanna Briggs Instituutin (JBI) tutkimusten arviointikriteerien avulla. Laadunarvioinnin jälkeen laadulliseen sisällönanalyysiin hyväksyttiin 11 tutkimusartikkelia vuosilta 2011–2019. Aineiston analyysissä etsittiin aineistolähtöisesti vastauksia opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin. Aineiston analyysista nousi esiin kaksi pääluokkaa, seitsemän yläluokkaa ja 29 alaluokkaa.
Tulosten perusteella simulaatio-opetus kehittää sairaanhoitajien moniammatillista osaamista auttamalla oppimaan uusia tietoja ja taitoja sekä lisäämällä ja vahvistamalla jo hallussa olevaa tietoa säännöllisellä harjoittelulla. Simulaatio-opetus kehittää ja vahvistaa sairaanhoitajien ammattitaitoa ja oppimista turvallisessa ja oppimista tukevassa toimintaympäristössä. Se tukee myös sairaanhoitajien monipuolista akuuttihoitotyön osaamista opettamalla kokonaisvaltaista ammattilista osaamisen hallintaa päivittäisessä hoitotyössä. Simulaatio-opetus tukee sairaanhoitajien kliinistä osaamista ja tehtävien hallintaa mm. päätöksentekokykyä, johtajuutta sekä tiimityöskentely- ja viestintätaitoja.
Simulaatio-opetuksen rauhalliset ja oppimista tukevat ympäristöt edistivät oppimista ja ne koettiin turvallisiksi ja luotettaviksi. Simulaatiotapahtumien purkukeskustelut (debriefing) tukivat oppimista. Ammattitaidon ylläpitämiseksi kaikkien terveydenhuollon ammattilaisten tulisi harjoitella erilaisia taitoja simulaatiomenetelmää apuna käyttäen riippumatta työkokemuksen pituudesta. Simulaatiokoulutukselle on tarvetta ja niitä tulisi toteuttaa säännöllisesti terveydenhuollon ammattilaisille. Jatkossa tulisi hyödyntää simulaatiomenetelmää erilaisten tilanteiden, kuten päivittäisen johtamisen tai uusien toimintatilojen käyttöönottamisen, ja taitojen, kuten käden-, viestintätaitojen tai hätä- että päivittäisten tilanteiden harjoittelemiseen.
Jatkossa tulisi tutkia terveydenhuollon moniammatillisen tiimityöskentelyn, erityisesti viestinnän, vaikutusta henkilöstö- ja potilasturvallisuuteen sairaanhoitajien näkökulmasta. Lisäksi tulisi selvittää valmistuneiden sairaanhoitajien kokemuksia simulaatiossa toimimisesta ja kehittääkö simulaatio-opetus heidän ammattitaitoaan.
Tutkimusaineiston haku toteutettiin systemaattisesti PubMed -, Cinahl complete - ja ScienceDirect – tietokannoista. Tiedonhakua täydennettiin käsihaulla. Aineiston valinta perustui määriteltyihin sisäänotto- ja poissulkukriteereihin. Katsaukseen valittujen 12 tutkimusartikkelin laatua arvioitiin Joanna Briggs Instituutin (JBI) tutkimusten arviointikriteerien avulla. Laadunarvioinnin jälkeen laadulliseen sisällönanalyysiin hyväksyttiin 11 tutkimusartikkelia vuosilta 2011–2019. Aineiston analyysissä etsittiin aineistolähtöisesti vastauksia opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin. Aineiston analyysista nousi esiin kaksi pääluokkaa, seitsemän yläluokkaa ja 29 alaluokkaa.
Tulosten perusteella simulaatio-opetus kehittää sairaanhoitajien moniammatillista osaamista auttamalla oppimaan uusia tietoja ja taitoja sekä lisäämällä ja vahvistamalla jo hallussa olevaa tietoa säännöllisellä harjoittelulla. Simulaatio-opetus kehittää ja vahvistaa sairaanhoitajien ammattitaitoa ja oppimista turvallisessa ja oppimista tukevassa toimintaympäristössä. Se tukee myös sairaanhoitajien monipuolista akuuttihoitotyön osaamista opettamalla kokonaisvaltaista ammattilista osaamisen hallintaa päivittäisessä hoitotyössä. Simulaatio-opetus tukee sairaanhoitajien kliinistä osaamista ja tehtävien hallintaa mm. päätöksentekokykyä, johtajuutta sekä tiimityöskentely- ja viestintätaitoja.
Simulaatio-opetuksen rauhalliset ja oppimista tukevat ympäristöt edistivät oppimista ja ne koettiin turvallisiksi ja luotettaviksi. Simulaatiotapahtumien purkukeskustelut (debriefing) tukivat oppimista. Ammattitaidon ylläpitämiseksi kaikkien terveydenhuollon ammattilaisten tulisi harjoitella erilaisia taitoja simulaatiomenetelmää apuna käyttäen riippumatta työkokemuksen pituudesta. Simulaatiokoulutukselle on tarvetta ja niitä tulisi toteuttaa säännöllisesti terveydenhuollon ammattilaisille. Jatkossa tulisi hyödyntää simulaatiomenetelmää erilaisten tilanteiden, kuten päivittäisen johtamisen tai uusien toimintatilojen käyttöönottamisen, ja taitojen, kuten käden-, viestintätaitojen tai hätä- että päivittäisten tilanteiden harjoittelemiseen.
Jatkossa tulisi tutkia terveydenhuollon moniammatillisen tiimityöskentelyn, erityisesti viestinnän, vaikutusta henkilöstö- ja potilasturvallisuuteen sairaanhoitajien näkökulmasta. Lisäksi tulisi selvittää valmistuneiden sairaanhoitajien kokemuksia simulaatiossa toimimisesta ja kehittääkö simulaatio-opetus heidän ammattitaitoaan.